پژوهشى جديد در كتاب كافى - صفحه 298

مى يابند. به گفته مجلسى اوّل، همچون كافى كتابى در نظم درست ابواب و احاديث ديده نشده است. ۱
نكته ديگرى كه بر آن تأكيد مى كنيم آن است كه سخن ما در اينجا تنها نفى اين دليل است، و گرنه ممكن است كسى با قرائن ديگر همچون عبارت مقدمه كافى، نظر وى نسبت به صحت تمام احاديث كافى را نتيجه بگيرد كه بررسى آن خواهد آمد.
از سوى ديگر سخن در اين است كه آيا كلينى تمام احاديث كافى را معتبر مى داند يا خير؟ و گرنه در اين كه كلينى، اعتبار احاديث را در هنگام گزينش ـ فى الجملة ـ در نظر گرفته است بحثى نيست.
دليل سوم اگر صحيح باشد، نياز به افزودن يك مقدمه ديگر است كه صحيح دانستن احاديث كافى از سوى مؤلف، براى ديگران حجيت دارد، درباره اين مقدمه پس از اين سخن خواهيم گفت.
ادله ديگرى بر اعتبار احاديث كافى ذكر شده كه به دليل نادرستى آشكار آنها بدان ها نمى پردازيم، مثلاً برخى گفته اند كه قطعا ائمه به عمل كلينى راضى بوده اند، ولى اين امر دليل بر اعتبار تمامى احاديث كافى نيست، چنانچه قطعا ائمه به تأليف جوامع متأخر همچون وسائل و بحار راضى بوده اند با اين كه تمام احاديث آنها از اعتبار برخوردار نيست.
دليل اصلى در اعتبار احاديث كافى عبارت مؤلّف در مقدمه كتاب است كه پيشتر نقل شد.

دليل اصلى اعتبار احاديث كافى

شهادت كلينى

درباره اين دليل دو مرحله بايد بحث شود:
مرحله اوّل: آيا عبارت مقدمه كافى گواهى به اعتبار و صحّت تمامى احاديث كافى تلقى مى گردد؟

1.روضة المتقين، ج ۴، ص ۴۴۷.

صفحه از 342