267
مباني شناخت

مى كند تا به ياد استغفار و توبه بيفتد.
البته خداوند بى جهت خير كسى را نمى خواهد؛ خيرخواهى خداوند بر اساس حكمت است و از عمل انسان ريشه مى گيرد . عمل انسان است كه او را شايسته عنايت الهى مى كند و موجب مى شود كه در موارد لغزشْ خداوند متعال دست او را بگيرد ، و اگر خطايى از او صادر شد تنبيهش كند تا آن خطا را تكرار ننمايد .
تاريخ ، بسيار ديده است كسانى را كه بانگ بيدار باش الهى (بلا) آنان را از خواب غفلت بيدار كرده است . بسيار بوده اند كسانى كه هيچ پند و اندرزى براى بينا ساختن ديده عقل آنان كارگر نيفتاده ، امّا تازيانه بلا آنان را متنبه و متذكر ساخته است . نمونه اين افراد پس از پيروزى انقلاب اسلامى در ايران ، در ميان اعضا و هواداران گروه هاى مخالف و محارب پس از دستگيرى فراوان است .
راستى چه دليلى دارد؟ كسى كه ماه ها و سال ها و بلكه ده ها سال عليه اسلام و انقلاب اسلامى موضعگيرى و فعاليت داشته و تا چند روز قبل از دستگيرى از هر طريق ممكن براى ضربه زدن به نظام جمهورى اسلامى ايران استفاده مى كرده است ، چند روز پس از دستگيرى بر صفحه تلويزيون ظاهر مى شود و با گريه و اظهار شرمسارى و ندامت ، مواضع قبلى خود را با دليل و برهان محكوم مى كند! اين جهش و تغيير موضع ناگهانى را چگونه مى توان توجيه و تحليل كرد؟ چرا مسائلى را كه پس از دستگيرى مى گويد فهميدم ، قبل از دستگيرى نمى فهميد؟
احسان طبرى ، ايدئولوگ حزب منحله توده كه عمر خود را صرف تحقيق و تبيين و ترويج ماركسيسم كرده بود ، چرا پس از دستگيرى در مى يابد كه آنچه را تا كنون درست مى دانسته ، اشتباه بوده است و با برهان ، بطلان آنچه را حق مى پنداشته اثبات مى كند؟!
كيانورى ، رهبر حزب منحله توده كه يك عمر براى كاخ نشينان كرملين و عليه


مباني شناخت
266

خداوند متعال در اين آيه كريمه مى فرمايد : ما گروهى را پيش از آن كه به عذاب آخرت و آتش دوزخ كه «عذاب اكبر» است ، دچار شوند در همين جهان به «عذاب ادنى» كه مصائب و رنج هاى زندگى است ، مبتلا مى كنيم ؛ چرا؟
دليل رنج هاى دنيوى براى اين گروه اين است كه حجاب از ديده عقل آنان برداشته شود و متنبه و متذكر گردند . و بدين رو ، پاك شدن آينه عقل و بينا شدن ديده دل و تنبه و تذكر يكى از رازها وفلسفه هاى مهم بلا از ديدگاه قرآن كريم و اسلام است .

بانگ بيدار باش الهى

بلا براى كسانى كه زنده اند ولى در خواب ، 1 براى كسانى كه عقل دارند ولى در حجاب ، و بالاخره براى كسانى كه جوهر عقلشان را زنگار هوس به كلى فاسد نكرده است ، بانگ بيدار باش الهى و تازيانه تأديب ربوبى است . امير المؤمنين على عليه السلام در حديثى مى فرمايد :
إذا رَأيتَ اللّهَ سُبحانَهُ يُتابِعُ عَلَيكَ البَلاءَ فَقَد أيْقَظَكَ. 2 وقتى كه مى بينى خداوند سبحان پى در پى بر تو بلا مى فرستد ، بدان كه تو را بيدار كرده است.
يعنى بلاها و رنج هاى زندگى بانگ هاى بيدار باش الهى است ، و شلاق هايى براى تأديب و تنبه و تذكر مجرمان است كه پى درپى بر آنان نواخته مى شود .
در حديثى ديگر از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود :
إذا أرادَ اللّهُ تعالى بِعَبدٍ خَيراً فَأذْنَبَ ذَنبَا تَبِعَهُ بِنِقمَةٍ و يُذَكِّرُهُ الإسْتِغفارَ. 3 هنگامى كه خداوند خير بنده اى را بخواهد ، پس از گناه او را مبتلا به بلايى

1.«لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا...» (يس : آيه ۷۰).

2.غرر الحكم : ح ۴۰۴۶ .

3.علل الشرائع : ج ۲ ص ۵۶۱ ح ۱ .

  • نام منبع :
    مباني شناخت
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    دوم
تعداد بازدید : 491976
صفحه از 484
پرینت  ارسال به