281
مباني شناخت

هست يا خير؟ بايد گفت كه پاسخ مثبت است . آرى ، بدتر از فرعون هم وجود دارد! همان طور كه ملاحظه شد ، وقتى كه فرعون مرگ را در برابر خود ديد ، دست از تعصب برداشت و به حق اعتراف كرد . بدتر از فرعون كسانى هستند كه عذاب استيصال هم آنان را هشيار نمى كند و به هنگام مرگ هم دست از لجاجت برنمى دارند! مانند ابو جهل معاصر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و ابو جهليان معاصر .
ابن عباس مى گويد : پس از پايان جنگ بدر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله كنار كشته هاى دشمن ايستاد و فرمود : «خداوند پاداش بدى به شما دهد؛ شما افرادى هستيد كه مرا به دروغگويى متهم كرديد در حالى كه راستگو بودم ، و به خيانت متهم نموديد و حال آن كه امين بودم .» سپس رو به جنازه ابو جهل كرد و فرمود :
اِنَّ هذا اَعْتَى عَلَى اللّهِ مِن فِرعَون!به تحقيق كه استكبار اين شخص بر خدا و سركشى او از فرعون هم بيشتر بود!
و در توضيح مطلب دليل اين كه ابو جهل مستكبرتر و بدتر از فرعون بود را اين گونه عنوان فرمود كه فرعون وقتى يقين به مرگ و هلاكت خود نمود ، دست از تعصّب برداشت و اعتراف به يگانگى خدا كرد ؛ ولى ابو جهل وقتى يقين به هلاكت خود نمود ، باز هم دست از تعصب و لجاجت برنداشت و بت هاى خود «لات» و «عزّى» را [به يارى ]فراخوند . ۱

ابو جهل هاى معاصر!

اعضا و هواداران گروهك هاى ضد انقلاب كه از بت هاى دستساز خويش ، كه به غلط نام آنها را رهبر نهاده اند ، كوركورانه تقليد مى كنند و تا پاى چوبه اعدام دست از هوادارى آنها برنمى دارند ، در واقع ادامه دهندگان راه ابو جهل ، و ابو جهل هاى معاصرند كه از فرعونِ مدعى الوهيت فاسدتر و مفسدتر هستند ، اينان

1.الأمالى ، طوسى : ص ۳۱۰ ح ۶۲۶ .


مباني شناخت
280

يعنى فرعون ، را هشيار نمود .
فرعون كه با آن همه مواعظ و معجزاتِ موسى عليه السلام و با آن همه بلا و مشكلات بيدار نمى شد ، هنگامى كه در تعقيب موسى و هوادارانش در رود نيل به دام مرگ افتاد ، در چند قدمى غرق و مرگ ، دست از تعصب و لجاج برداشت و بيدار شد و به حق اعتراف كرد :
«إِذَآ أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ ءَامَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَـهَ إِلَا الَّذِى ءَامَنَتْ بِهِ بَنُواْ إِسْرَ ءِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ .۱
(فرعون) به هنگام غرق شدن گفت: ايمان آوردم كه خدايى جز آن كه بنى اسرائيل به او ايمان آورده اند ، وجود ندارد و من ازمسلمانان هستم»
.
فرعون كه خود مدعى خدايى بود و براى اثبات اين مدعا خون هاى بسيارى ريخته و جنايات بى شمارى مرتكب شده بود و به منظور تداوم آن جنايات ، پيامبر خدا را تعقيب نمود تا او و هوادارانش را كه مزاحم خود مى ديد هلاك سازد ، در همين حال ، وقتى خود را در كام مرگ و عذاب استيصال ديد ، هشيار گرديد و خداشناس شد ! ولى ديگر خيلى دير شده بود و اين هشيارى براى نجات او سودى نداشت ، و پاسخ او همان بود كه خداوند مى فرمايد :
«ءَآلْئنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ .۲
آيا اكنون (كه مرگ را در برابر خود مى بينى)؟! و حال آن كه پيش از اين نافرمانى مى كردى و از مفسدان بودى»
.

بدتر از فرعون!

اگر كسى بپرسد كه آيا كسى بدتر و ناپاك تر از فرعون معاصر حضرت موسى عليه السلام ،

1.يونس : آيه ۹۰ .

2.يونس : آيه ۹۱ .

  • نام منبع :
    مباني شناخت
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    دوم
تعداد بازدید : 489816
صفحه از 484
پرینت  ارسال به