فصل پنجم :موانع معرفت از نگاه قرآن
آنچه در قرآن كريم درباره موانع شناخت و نحوه رفع آنها و موانع غير قابل رفع آنها آمده ، در هيچ كتابى ديده نشده است و اين ، واقعا نمونه اى از اعجاز علمى اين كتاب آسمانى است . لذا ضرورى است كه اين فصل بيش از ساير فصول مورد توجه و دقت قرار گيرد .
يكى از آياتى كه مسئله موانع شناخت در آن مطرح گرديده آيه اى از سوره مطففين است ، بدين قرار :
«كَلَا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ .۱
چنين نيست! بلكه در نتيجه كارهاى ناشايسته اى كه انجام داده اند دل هايشان زنگار گرفته است» .
اين آيه كه در ردّ عقيده منكران معاد و نفى پندار كسانى است كه آيات الهى را اساطير و افسانه پيشينيان قلمداد كرده اند ، در زمينه شناخت شناسى سه نكته بسيار مهم و قابل توجه را مطرح كرده است :
نكته اوّل ، اين كه كارهاى ناشايسته انسان موجد زنگارهايى مى شود كه مستقيما بر آينه عقل و قلب انسان مى نشيند و چهره طبيعى اين آينه را تغيير مى دهد .