عقيدتى نيز ، به نوبه خود ، در تشديد ظلم عملى مؤثر است . ظلم عقيدتى ، بى راهه را راه پنداشتن است و ظلم عملى در بى راهه رفتن . رهروى كه بى راهه را راه مى پندارد ، هر چه جلوتر برود ، گمراه تر و از مقصد دورتر مى شود .
نكته دوم ، اين كه در زمينه مانعيّتِ ظلم عملى از شناخت ، عمده ، ظلم اجتماعى و تجاوز به حقوق ديگران است ؛ زيرا همان طور كه توضيح داده شد ، ملاك مانعيّتِ ظلم از شناخت ، طغيان هوس در شخص ظالم است كه نمى گذارد نيروى ادراك او حقيقت را آن چنان كه هست دريابد ، و طغيان هوس در ظلم اجتماعى قابل مقايسه با ظلم فردى نيست .
2 . كفر
كفر در لغت
در كتاب مفردات الفاظ القرآن لغت «كفر» اين طور معنا شده است :
الكفر فى اللغةِ سترُ الشى ءِ ، ووُصِفَ الليلُ بالكافِرِ لِسترِه الأشخاصَ ، والزارعُ لسترِه البذرَ فى الأرض .۱كفر در لغت عبارت است از پنهان كردن چيزى ؛ و اين كه به شب كافر گفته مى شود براى آن است كه اشخاص را در تاريكى خود مى پوشاند ؛ و نيز به كشاورز كافر گفته مى شود بِدان جهت كه دانه را در زمين پنهان مى كند .
ابن اثير نيز در النهاية كفر را اين گونه معنا مى كند :
اصلُ الكفرِ تَغْطِيةُ الشَّى ءِ تغطيةً تَستهلِكُه .۲ريشه لغوى كفر عبارت از پوشانيدن چيزى است به گونه اى كه آن را فرا بگيرد .