«وَ مَن كَانَ فِى هَـذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ أَعْمَى .۱
كسى كه در اين جهان كور است در جهان ديگر نيز كور خواهد بود» .
امام رضا عليه السلام ، در توضيح اين آيه كريمه مى فرمايد : «يَعنى أعمى عَنِ الحَقائِقِ المَوجُودَةِ...» كسى كه حقايق موجود هستى را در جهان پيش از مرگ نمى تواند ببيند ، در جهان پس از مرگ نيز كور و از رؤيت حقايق محروم خواهد بود . ۲
6 . مُهر شدن قلب
ششمين تعبير قرآن كريم از بيمارى هاى فكرى و روحى انسان ، «ختم» و «طبع» است . اين دو كلمه ، هر دو به معناى مهر شدن است ، مهرى كه با آن نامه را به پايان مى برند ، يا مهرى كه با آن درِ اطاق يا صندوق يا پاكت را مهر و موم مى كنند .
از نظر مفهوم لغوى ، طبع اعم از ختم است . يعنى هر ختم طبع هم هست ، ولى هر طبع ، ختم نيست ؛ مثل اين كه مى گويند هر گردويى گرد است ، ولى هر گردى گردو نيست .
مفردات القرآن در معناى طبع مى نويسد :
الطبع أن تصوّر الشى ء بصورة مّا كطبع السكة و طبع الدراهم ، و هو أعمّ من الختم.۳طبع عبارت است از اين كه چيزى به صورت خاصى تصوير گردد ، مانند تصوير سكه۴ و تصوير درهم ، و آن اعم از ختم است.
بنا بر اين ، طبع عبارت از اين است كه چيزى به صورت و شكل ويژه اى در