اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! تقواى خدا پيشه كنيد و به فرستاده او ايمان آوريد تا خداوند دو بهره از رحمت خود به شما عنايت كند و براى شما نورى قرار دهد كه در پرتو آن حركت كنيد» .
در اين آيه كريمه ، خداوند به افرادى كه ايمان آورده اند ، دستور مى دهد كه تقوا پيشه كنند و به پيامبر او ايمان بيآورند؛ در صورتى كه آنان به پيامبر خدا ايمان آورده اند و گرنه به عنوان كسانى كه ايمان آورده اند ، مخاطب خداوند قرار نمى گرفتند .
در سوره نساء نيز مى خوانيم كه «يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ءَامِنُوا ؛ 1 اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! ايمان بياوريد» .
پرسشى كه در مورد معناى اين آيات مطرح مى شود ، آن است كه ايمان آوردن كسى كه ايمان آورده ، بى معنا بلكه تحصيل حاصل است . بنا بر اين ، منظور قرآن از ايمان آوردن افراد با ايمان چيست؟
مفسران قرآن و از جمله مرحوم علامه طباطبايى در الميزان 2 چنين نظر داده اند كه مقصود از ايمان دوم ، اجراى كامل آثار ايمان و متابعت تام از پيامبر اسلام است .
همان طور كه وقتى كسى چيزى را مى داند ، ولى به دانسته خود به درستى ترتيب اثر نمى دهد ، دانستن آن چيز به او يادآورى مى شود؛ مثل اين كه به كسى كه مى داند مشروبات الكلى براى سلامتى زيان آور است ، ولى به اين دانسته خود ترتيب اثر نمى دهد ، گفته مى شود : بدان كه مشروبات الكلى مضر است ، يعنى بر دانسته خود ترتيب اثر بده .