نگاهى به روايات كتب اربعه با تكيه بر «الكافى» - صفحه 582

مشايخ كلينى

كلينى ، از مشايخ و اساتيد بسيارى حديثْ نقل كرده كه از جمله آنها ، شيخ على الإطلاق روايت او ، على بن ابراهيم قمى است و نيز محمّد بن يحيى . مهم ترين رجال روايات او نيز جماعتى هستند كه از سهل بن زياد ، نقل كرده اند .

شاگردان كلينى

عالمان فراوانى ، از كلينى روايت شنيده اند يا كتاب هاى او را تلقّى كرده اند ؛ ولى همه اين افراد ، شناسايى نشده اند . برخى ، تعداد آنان را با ارقام متفاوت ، معرّفى نموده اند و شناسايى بقيّه ، نياز به تحقيق و تفحّص دارد .

طبقه كلينى

كلينى ، به لحاظ طبقه در سلسله راويان حديث ، در طبقه نهم قرار دارد . او در اواخر عمر خود ، به بغداد هجرت كرده و در آن جا از دنيا رحلت نموده و در همان جا به خاك سپرده شده است . در سال وفات او ، اختلاف است . نجاشى و شيخ طوسى ، در كتب رجالى شان ، سال وفات او را 329 ق ، آورده اند ؛ امّا در الفهرست شيخ طوسى ، سال 328 ق ، ثبت شده است . نويسنده ، در باب اوّل از فصل دوم ، با عنوان : «مباحثى درباره كتب اربعه» ، مطالبى را به كتاب الكافى اختصاص داده و در بيان جايگاه و اعتبار الكافى ، آورده است : «كتاب كافى ، نخستين جامع حديثى از كتب اربعه معروف شيعه است كه در عصر غيبت صغرا ، نوشته شده و از نظر محتوا و حديث ، جامع ترين و افزون ترينِ آنهاست . شيخ مفيد مى گويد : كافى ، بزرگ ترين و سودمندترين كتب شيعه است و ديگر صاحب نظران نيز با تعابير بلند ، اين كتاب را تعريف و تحسين نموده اند» .

صفحه از 612