دوازدهم يا هفدهم ربيع الأول : كلينى و مفيد - صفحه 69

فَأوْحَى اللّهُ تَعَالَى إلَيْهِ اخْرُجْ مِنَ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أهْلُهَا فَلَيْسَ لَكَ بِمَكَّةَ نَاصِرٌ بَعْدَ أبِى طَالِبٍ وَأمَرَهُ بِالْهِجْرَةِ . ۱
اين عقيده كلينى ، با آنچه كه شيعيان در طول تاريخ به روز ولادت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پذيرفته اند ، متفاوت است .
از آنچه شيخ مفيد در مسار الشيعة اظهار كرده تا زمان ابن طاووس ، بر اساس آنچه در اقبال آورده ، ۲ سيره پذيرفته شده ميان شيعه ، تعظيم و بزرگداشت روز هفدهم ربيع الأوّل بوده است . با اين حال ، بررسى اين مسئله ، بر اساس روايات و نقل ها ، خالى از فايده نخواهد بود .

ديدگاه هاى موجود در باره تاريخ ولادت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله

درباره تاريخ ولادت پيامبر صلى الله عليه و آله ، دو ديدگاه اصلى و چند ديدگاه فرعى وجود دارد كه بر هر يك ، مرور كرده و شواهد موجود در منابع و معتقدان به هر نظر را مرور مى كنيم :

الف . دوازدهم ربيع الأوّل

اين نظريه مشهور ميان اهل سنّت است كه شايد كهن ترين نص آن ، مربوط به ابن اسحاق است كه آراى او در بسيارى از اخبار سيره ، رسميت يافته اند . عبارت ابن اسحاق ، اين است :
قال ابن إسحاق : وُلد رسول اللّه صلى الله عليه و آله يوم الاثنين ، لاثنتى عشرة ليلة خلت من شهر ربيع الأوّل ، عام الفيل .۳
در ميان شيعيان ، ثقة الاسلام كلينى (م 329 ق) به اين نقل باور دارد و اخبار ديگرى

1.الكافى ، ج ۱ ، ص ۴۴۰ .

2.إقبال الأعمال ، ص ۶۰۱ .

3.السيرة النبويّة ، ج ۱ ، ص ۱۵۸ .

صفحه از 88