سوم ، روز عاشورا ، بر اساس روايتى كه ابن عساكر آورده است :
حمل برسول اللّه صلى الله عليه و آله فى يوم عاشوراء فى المحرّم . ۱
وقت ولادت
كلينى دو نقل دارد : نخست ، وقت زوال ، و ديگرى ، وقت طلوع شمس . در منابع ديگر ، وقت طلوع شمس يا طلوع فجر آمده است . در روايتى تأكيد شده است كه «ولد ليلاً» . ۲
بيرونى ، در آثار الباقية ، تولّد در شب را مسلّم دانسته و با آن ، خبرى را كه تولّد را در روز دانسته ، نقد كرده است . علّامه مجلسى معتقد است كه مشهور ميان شيعه و اهل سنّت ، طلوع فجر است ؛ امّا برخى ، وقت زوال هم گفته اند . ۳
سال ولادت
رايج ترين تطبيق براى سال ولادت ، «عام الفيل» است . در اين زمينه نيز اختلافات فراوانى وجود دارد . بخصوص در منابع اهل سنّت كه سال ولادت و تناسب آن با عام الفيل ، مختلف ذكر شده است ؛ امّا چنان كه گفته شده ، در ميان شيعيان ، تقريبا همگى اتّفاق بر اين دارند كه تولّد ، در عام الفيل بوده است . ۴
باب هايى كه در الكافى ، مربوط به ولادت و فوت پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام هستند ، عبارت اند از :
باب مولد النبى صلى الله عليه و آله ووفاته
ولد النّبىّ صلى الله عليه و آله لاثنتى عشرة ليلة مضت من شهر ربيع الأوّل فى عام الفيل يوم الجمعة
1.البداية والنهاية ، ج ۲ ، ص ۲۶۱ .
2.بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۶۰ .
3.همان ، ص ۲۴۹ .
4.ميزان السماء ، ص ۴۲۶ .