اسناد ويژه «كافى» در «وسائل الشيعة» - صفحه 161

ولى عنوان باب وسائل الشيعة ، دليل روشنى است بر اين كه مرحوم شيخ حرّ عاملى ، حديث را اين گونه نفهميده ؛ بلكه كلمه «الحديث» را مفعول دوم «يفيد» گرفته است ، همچون اكثر مراجعان به حديث . ۱
مرحوم مجلسى در توضيح اين حديث مى فرمايد :
«الحديث» ، أى إلى تمام الحديث ، اشارة إلى أنّه لم يذكر تمام الخبر ، وفهم أكثر من نظر فيه أنّ «الحديث» مفعول يفيد ، فيكون حثّا على رواية الحديث وهو بعيد ... .۲
اين سخن علّامه مجلسى ، سبب شده است كه در چاپ مرحوم غفارى از كافى ، پس از بعضا ، چند نقطه گذاشته شود . اين روايت در مصادقة الاخوان شيخ صدوق هم نقل شده كه در آن هم ، كلمه «الحديث» در روايت ديده مى شود ۳ كه البته با قرار دادن كلمه الحديث درون پرانتز در هنگام چاپ ، اشاره شده كه اين كلمه ، جزء حديث نيست . ۴
در اين جا به نظر مى رسد كه اين برداشت ، نادرست است و فهم اكثريت ـ كه «الحديث» را جزء روايت دانسته اند ـ صحيح است ؛ زيرا در هيچ جايى از كافى ، ديده نشده كه با عبارت الحديث ، به وقوع تقطيع اشاره كند ؛ بلكه با عباراتى همچون «فى حديث له» ۵
يا «فى حديث طويل» ۶ در آغاز متن يا «الحديث

1.ملّا صالح مازندرانى در شرح خود بر كافى (ج ۹ ، ص ۳۶ ، ح ۹) ، آورده است : «قوله : يفيد بعضهم بعضا الحديث كما يفيد الخادم المخدوم ، والظاهران الحديث مفعول «يفيد» ففيه اشارة إلى بعض انواع الاكرام وهو تعليم الحديث ونشر علم الدين» .

2.مرآة العقول ، ج ۹ ، ص ۱۵ ، ح ۹ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۲۷۱ ، ح ۱۲ (به تبع ايشان ، الشافى فى شرح اُصول الكافى ، ج ۵ ، ص ۲۲۵ ، ح ۲۰۵۴) .

3.مرحوم محدّث نورى در مستدرك الوسائل (ج ۱۲ ، ص ۴۲۷ ، ح ۱۴۵۱۸) روايت را از كتاب شيخ صدوق بدون «الحديث» نقل كرده كه ظاهرا از برداشت مرحوم مجلسى نسبت به حديث نشئت گرفته است (نيز ر . ك : ميزان الحكمة ، ج ۱ ، ص ۷۳۰ ؛ معجم المحاسن والمساوى ، ص ۵۲۴) .

4.نظير اين امر در جامع أحاديث الشيعة ، ج ۱ ، ص ۲۴۷ ، ح ۳۹۹ ديده مى شود .

5.كافى ، ج ۲ ، ص ۱۴۵ ، ح ۶ و ص ۳۴۶ ، ح ۱ و ج ۵ ، ص ۲۹۸ ، ح ۳ .

6.همان ، ج ۱ ، ص ۲۸ ، ح ۳۵ و ص ۳۰۹ ، ح ۹ و ج ۲ ، ص ۱۹۰ ، ح ۸ .

صفحه از 236