مصاحبه با آية اللّه‏ العظمى جعفر سبحانى - صفحه 274

احاديثى كه با قرآن كريم و سنّت متواتر در تعارض اند، ولى وظيفه محدّث، نقل حديث است . اين وظيفه ديگران است كه بايد حديث را نقّادى و ارزشيابى كنند .
امروزه علماى اهل سنّت ، گرفتار همين لباس عصمتى هستند كه بر صحيحين (صحيح البخارى و صحيح مسلم) پوشانده اند ، در حالى كه اين دو كتاب، حاوى رواياتى است كه با كتاب خدا و اجماع مسلمانان و عقل فطرى، كاملاً مخالف است . در صحيح مسلم مى خوانيم : سالم، پسر خوانده يكى از صحابه بود . همسر آن صحابى، پيش پيامبر رفت و گفت : سالم، پسر خوانده ما، بزرگ شده است . وظيفه من چيست ؟ پيامبر فرمود : «پنج بار او را شير بده تا بر تو محرم شود!».
آيا مى توان اين حديث را حديث پيامبر خدا صلى الله عليه و آله تلقّى كرد؟ اخيرا يكى از مفتيان مصر بر همين حديث تكيه كرده و گفته : كارمند زن، اگر با همكار مرد در يك اتاق هستند ، براى محرم شدن مى تواند پنج بار كارمند مرد را شير دهد تا با او محرم شود . اين فتوا غوغايى در مصر برپا كرد ، در حالى كه آن مفتى ، بر حديثْ تكيه كرده بود .

توصيه حضرت عالى در باره بازسازى مقبره كلينى چيست؟

مشايخ و بزرگان اسلام ، سند واقعيت اسلام هستند و ما بايد تمام آثار آنها را حفظ كنيم كه مبادا با از بين رفتن آثار ، اصل اسلام، زير سؤال برود و دشمنان بگويند سرگذشت اسلام و پيامبر آن، به سان سرگذشت شيرين و فرهاد و يا ليلى و مجنون ، افسانه تاريخى است .
البته بايد توجّه نمود كه غرب ، همه چيزش غربى است ، جز اين كه دينش شرقى است ؛ زيرا حضرت مسيح عليه السلام در فلسطين متولّد شده و آيين او از شرق برخاسته و غرب را فرا گرفته است . ولى اگر كسى دل جوانان امروز غرب را بشكافد، خواهد ديد كه در باطن، چندان عقيده جازم به مسيح و آيين او ندارند و چه بسا آن را افسانه تاريخى تلقّى مى كنند ؛ زيرا اثرى از حضرت مسيح در كار نيست . نه قبرى دارد و نه

صفحه از 282