واکاوی مفهوم «یونسی» و ادله انتساب عده‌ای از راویان شیعه به آن - صفحه 152

کلامی مورد اختلافی مربوط است و از معتقدات یونس بن عبدالرحمان نیز بوده است. این روایات از طریق این راویان خاص نقل شده است. این مسئله نشان دهنده آن است که این راویان از افراد مهم و صاحب نقش در نشر اندیشه یونس در آن مسائل کلامی بوده‌اند.

برخی دیگر از این راویان نیز بیشتر مرویاتشان از یونس بن عبدالرحمان بوده و بخش عمده‌ای از این مرویات به مسائل کلامی مورد اختلافی مربوط است که آنان را در معرض همان اتهامی قرار می‌داده که متوجه یونس بن عبدالرحمان نیز بوده است.

این واقعیت، بیان‌گر آن است که «شاخص بودن این راویان خاص در طرفداری از نحله کلامی خاص منتسب به یونس عبدالرحمان»، دلیل اصلی به کار رفتن تعبیر «یونسی» در باره آنان بوده است.

کتابنامه

_ الأبواب (رجال الطوسی)، محمد بن حسن طوسی، تحقیق: جواد قیومی اصفهانی، قم: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، اول، 1415ق.

_ اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)، محمد بن حسن طوسی، تصحیح و تعلیق: میر داماد استرابادی، تحقیق: سید مهدی رجایی، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، 1404ق.

_ الأنساب، السمعانی، تقدیم و تعلیق: عبد الله عمر البارودی، بیروت: دار الجنان للطباعة و النشر و التوزیع، اول، 1988م.

_ بصائر الدرجات، صفار قمی (محمد بن الحسن بن فروخ)، تصحیح و تعلیق و تقدیم: حاج میرزا حسن کوچه باغی، تهران: منشورات الأعلمی، 1362ش.

_ تفسیر القمی، علی بن إبراهیم قمی، تصحیح و تعلیق و تقدیم: سید طیب موسوی جزائری، قم: مؤسسة دار الکتاب، سوم، 1404ق.

_ تهذیب الأحکام، محمد بن حسن طوسی، تحقیق و تعلیق: سید حسن موسوی خرسان، تهران: دار الکتب الإسلامیة، سوم، 1364ش.

_ التوحید، محمد بن علی بن بابویه، تصحیح و تعلیق: سید هاشم حسینی تهرانی، قم: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة.

_ توضیح المشتبه فی ضبط أسماء الرواة و أنسابهم و ألقابهم وکناهم، محمد بن عبد الله قیسی دمشقی (ابن ناصر الدین)، تحقیق: محمد نعیم عرقسوسی، بیروت: مؤسسة الرسالة، دوم،

صفحه از 154