از جمله آثار دسته اخیر کتاب الأظلة است که تنها عنوان آن دانسته است. چندین عبارت از آن به طور پراکنده در چهار اثر مختلف نُصیری باقی مانده است که میتواند در تاریخگذاری، تعیین حدودی تاریخ تألیف آن و شناسایی مؤلف احتمالیاش مفید فایده باشد. چنان که در ادامه خواهیم گفت، این اثر در فضای گروههای غالی کوفه در سدههای دوم و سوم هجری نوشته شده است، از این رو، مطالعه آن از چند منظر دارای اهمیت است: نخست، آن که اثری اصیل از میراث غلات کوفه است و گزارشی دست اول از آموزههای غالیان به دست میدهد که توجه به مطالب آن، در تکمیل دانستههایمان در باره تعالیم غلات نخستین کارگشا است. دیگر، آن که کتاب الأظلة به لحاظ متنی به دیگر نگاشتههای غلات و بهطور خاص کتاب الکرسی مرتبط است و میتواند در پرتوافکنی بر تاریخ دیگر متون غلات کمک شایانی نماید. در نهایت، سرگذشت کتاب الأظلة تصویری گذرا از میراث غلات را در مقیاس کوچکتر ارائه میکند؛ به گونهای که مطالعه آن میتواند آگاهیهای ارزشمندی در انتقال و انتشار متون غلات در میان غالیان و نُصیریان در سدههای سوم و چهارم هجری ارائه و تصویری تا حدودی روشن از فرایند انتقال متون اصالتاً کوفی به شام ترسیم نماید.
دو. نگاهی به مفهوم «اظلّه» و محتوای کتاب
در اشارهای کوتاه به محتوای این نقل قولها گفتنی است که قطعات برجای مانده از کتاب الأظلة سه اندیشه اصلی را در بردارد که به روشنی رگههای تعالیم غالیانه در آنها قابل مشاهده است. عنوان کتاب به خوبی بر اهمیت این اندیشه نزد مؤلف و همفکران وی دلالت دارد. این عنوان یادآور کتاب منسوب به مفضل بن عمر جعفی با عنوان کتاب الهفت و الأظلة است که پیشتر بدان اشاره شد. این اهمیت را، افزون بر عنوان کتاب، در بلندترین قطعه باقی مانده از آن نیز میتوان مشاهده کرد.۱
در باره مفهوم «اظله» - که به نظر، جایگاه مهمتری نسبت به دو اندیشه دیگر در نظام فکری مؤلف داشته - گفتنی است که در برخی روایات منقول از معصومان علیهم السلام برای
1.. حقائق أسرار الدین، ص۷۲ - ۷۳؛ حاوی الأسرار، ص۲۰۸ - ۲۰۹.