است.۱ وی در کتاب متعرّض رجال سند شده است.۲
_ انیس الاسفار و جلیس الابرار فی المختار من ابواب الکافی: اثر محمّد شفیع بن محمّد مقیم است. مؤلّف به استخراج برخی از احادیث مهم از هر باب پرداخته و اسانید احادیث را حذف نموده و عنوان هر باب را «باب المختار من کتاب....» نامیده است. نسخه به کتابت اسحاق بن علم الهدی بن فیض کاشانی بوده و به امر مؤلّف در سال1120ق، صورت پذیرفته است.۳
_ شرح اصول الکافی: اثر ابن محمّد شفیع و به زبان فارسی است.۴
_ شرح التوحید من کتاب الکافی: اثراحمد شریف بن مولی کمال، معاصرشاه سلطان حسین صفوی است.۵
_کنوز العارفین فی ارشاد السالکین فی شرح اصول الکافی: به زبان فارسی از مؤلّفی ناشناخته است.۶
_ شرح فروع الکافی: اثر محمّد هادی بن ملّا صالح مازندرانی است. وی در این اثر گاه به برخی از مباحث رجالی مرتبط به اسانید احادیث متعرّض شده است.۷و۸
_ شرح اصول الکافی: شرحی متوسّط اثر محمّد حسین بن یحیی نوری است.۹
_ شرح اصول الکافی: اثر محمّد زمان تبریزی است.۱۰
_ شرح الکافی: اثر رفیع الدین محمّد بن مؤمن گیلانی است.۱۱
_ الذریعة الی حافظ الشریعه: شرحی بر اصول الکافی و توسط رفیع الدین محمّد بن محمّد مؤمن گیلانی، شاگرد علامه مجلسی نگاشته شده است.۱۲
1.. همان، ج۱۰، ص۹۶.
2.. همان،ج ۱۲، ص۹۴.
3.. الذریعة الی تصانیف الشیعه،ج ۲، ص۴۵۲.
4.. موسوعة مؤلّفی الامامیه، ج۱، ص۴۶۵.
5.. الذریعة الی تصانیف الشیعه، ج۱۲، ص۱۵۴.
6.. همان، ج۲۳، ص۱۷۴.
7.. شرح فروع الکافی، ج۱، ص۲۹.
8.. الذریعة الی تصانیف الشیعه، ج۱۲، ص۳۸۰.
9.. همان، ص۹۵.
10.. همان، ص۹۶.
11.. همان، ج۷، ص۸۰.
12.. الذریعة الی حافظ الشریعه، ص۸.