بررسی و نقد متفردات کتاب سلیم بن قیس الهلالی - صفحه 75

۰.شب نشده بود که نامه را نسخه‌برداری کردم. وقتی شب شد، زیاد نامه را خواست و آن را پاره کرد.۱

_ در بخشی از حدیث دهم پس از نقل روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در موضوع معرفی جانشینان آن حضرت نقل شده است:

این نقل را هنگامی که در خدمت علی بن الحسین و صادقین علیهم السلام بودم، عرضه داشته و آن بزرگواران فرمودند: «سلیم راست گفته است».۲

_ در حدیث شصت و ششم _ که موضوع آن کتاب وقایع جهان نزد علی علیه السلام است _ ادعا شده که سلیم از طریق ابن عباس بر مطالب این کتاب به طور کامل وقوف یافته است.۳ این روایت از جهت وجود چنین کتابی نزد ائمه علیهم السلام تفرد ندارد، بلکه از جهت اطلاع سلیم بر تمامی مطالب کتاب تفرد دارد.

3-3. گزارش متفردات سلیم در محور احادیث مطاعن

در ضمن برخی احادیث کتاب سلیم به طعن شخصیت‌ها پرداخته شده است. این احادیث، بیشتر در طعن خلیفتین، همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اکثر اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به جهت قصور در دفاع از حق خلافت علی علیه السلام وارد شده است. این بخش عهده دار معرفی این دست از روایات است:

3-3-1. گزارش متفردات سلیم از احادیث مطاعن خلیفتین و ارتداد امت اسلام

در باره ابوبکر و عمر در احادیث متعددی با عنوان گوساله و سامری۴ و از همه امت اسلام جز چهار نفر (ابوذر، سلمان فارسی، مقداد و زبیر) با عنوان مرتد نام برده شده است. در ذیل متن یک روایت آورده شده است:

سلیم از علی علیه السلام چنین نقل می‌کند:

همه مردم بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مرتدّ شدند، جز چهار نفر. مردم نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به منزله هارون و تابعینش و گوساله و تابعینش شدند. پس علی علیه السلام شبیه هارون و عتیق (ابوبکر) شبیه گوساله و عمر شبیه سامری است.۵

1.. همان، ص۷۴۶.

2.. همان، ص۶۳۰.

3.. همان، ص۹۱۵ و ۹۱۶.

4.. همان، ص۷۰۱.

5.. همان، ص۵۹۹.

صفحه از 92