بررسی و نقد متفردات کتاب سلیم بن قیس الهلالی - صفحه 77

حیات و سپس بازگو نمودن آنچه ابوبکر در واپسین لحظات حیات با کنار رفتن پرده‌ها و مشاهده عاقبت کار خود بیان می‌کند، تنها در نقل سلیم قابل مشاهده است. سلیم از محمد بن ابی بکر نقل می‌کند:

۰.وقتی با او تنها ماندم، به او گفتم: ای پدر، بگو: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏». گفت: هرگز نمی‏گویم و نمی‏توانم بگویم تا وارد آتش شوم و داخل تابوت گردم! وقتی نام تابوت را آورد، گمان كردم هذیان می‏گوید. گفتم: كدام تابوت؟ گفت: تابوتی از آتش كه با قفلی از آتش بسته شده است. در آن دوازده نفرند از جمله من و این رفیقم. گفتم: عمر؟ گفت: آری...۱

3-4-3. گزارش متفردات سلیم در باب تعدد و تفرق امت اسلام

در ضمن حدیث دوازدهم از کتاب سلیم، علی علیه السلام، ضمن تقسیم امت اسلام به هفتاد و سه فرقه و نجات تنها یک فرقه، از فرقه‌ای به نام سامره به عنوان مبغوض‌ترین نام می‌برد. متن حدیث بدین قرار است:

۰.وای بر تو ای پسر قیس، این امت بر هفتاد و سه گروه متفرق می‌شوند. یک گروه از اینان در بهشت و هفتاد و دو گروه در آتش‌اند. بدترین و مبغوض‌ترین آنها، نزد خدا و دورترین آنها از خدا سامره است که می‌گویند: جنگ نه و دروغ می‌گویند.

3-5. ارزیابی و اعتبارسنجی متفردات سلیم

متفردات سلیم از جهت اعتبار به دو دسته قابل تقسیم است: روایاتی که با وجود تفرد در نقل، با داشتن قراین و شواهد در خود کتاب سلیم و سایر منابع حدیثی قابل پذیرش است و روایاتی که علاوه بر داشتن معارضات در دیگر منابع روایی، با سیره معصومان علیهم السلام، عقل سلیم و تاریخ صحیح همخوانی ندارد و در نتیجه، غیر قابل اثبات است. به همین مناسبت، در ادامه تحقیق، روایات سلیم با دو عنوان «دسته اول» و «دسته دوم» مورد ارزیابی و نقد قرار می‌گیرد.

3-5-1. ارزیابی دسته اول از متفردات سلیم به عنوان روایات قابل پذیرش

برخی متفردات سلیم را می‌توان با داشتن قراین متقن جزو روایات صحیح به حساب آورد. این روایات در محور اعتقادات، شامل روایت بیان‌گر تعداد امامان معصوم علیهم السلام در

1.. همان، ص۸۲۰.

صفحه از 92