بررسی روایت «حمال ذو وجوه» بودن قرآن در نهج البلاغه - صفحه 140

معنایی آن نشان می‏دهد كه مناسب‏ترین معادلی كه می‏توان برای این واژه در نظر گرفت، همان معنا، مفهوم و قرائت است. علاوه بر آن، شرایط و فضای صدور این كلام در نهج البلاغه نیز ما را به این معنا رهنمون می‏سازد که در ادامه به این مهم خواهیم پرداخت:

روند شکل‌گیری کلام و منازعات و مناظرات پیرامونی

در جنگ صفین، وقتی كه عرصه بر شامیان تنگ شد و نبرد را علیه خود تمام شده می‏دیدند، بی تاب شده و در صدد چاره جویی برآمدند. در این میان عمرو عاص به معاویه می‏گوید که طرحی دارد تا موجب اختلاف و تفرقه در بین سپاه علی علیه السلام شود و می‏گوید:

۰.از آنجایی كه علی و اصحابش اهل ورع و دین هستند، قرآن‏ها را بر سر نیزه بالا برده و می‏گوییم بین ما و شما كتاب خدا حاكم باشد.

شامیان این گونه كردند و در نتیجه، برخی از سپاه عراق فریب این طرح را خورده و به آن روی آوردند. اختلاف و نزاع بالا گرفت و احتمال جنگ داخلی هر لحظه می‏رفت.

در برابر این فتنه، علی علیه السلام فرمود:

۰.به خدا قسم! آنها خواستار حكم كتاب نیستند و این طرح، خدعه و نیرنگی از جانب آنها است. تقوای الهی پیشه كنید و بر حق خود و قتال با دشمن پای بفشارید. معاویه، عمرو عاص، ابن ابی معیط، ابن مسلمه و ابن ابی سرح نه اصحاب دین هستند و نه اصحاب قرآن. من آنها را بهتر از شما می‏شناسم و از كودكی روی آنها شناخت دارم.

اما سخن امام علیه السلام تأثیری نداشت و در آستانه شكست شامیان، این خدعه كارگر افتاد و امام ناچار شد مالك اشتر را به عقب نشینی فراخواند.۱

قرار بر آن شد از دو طرف داور (حكمی) انتخاب شود تا بر اساس قرآن حكم كنند. در نهایت، از سوی شامیان، عمرو عاص (به عنوان حکم) به همراه چهار صد نفر به سوی دومة الجندل رهسپار شدند و امام نیز چهار صد نفر را به فرماندهی شریح بن هانی۲ فرستاد كه عبد الله بن عباس (به منظور اقامه نماز) و ابو موسی اشعری (ظاهرا به عنوان حکم) نیز به همراه آنان بودند.

1.. المعیار و الموازنة، ص۱۶۲؛ تاریخ الامم و الملوک، ج۴، ص۳۴ - ۳۶؛ البدایة و النهایة، ج۷، ص۳۰۳؛ شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۲۱۶؛ ج۶، ص۹۷ (با اندكی تلخیص و تصرف).

2.. ظاهراً به نظر می‏رسد نقش شریح بن هانی به عنوان فرمانده نظامی بوده و مسئولیت حکمیت بر عهده ابوموسی اشعری بود.

صفحه از 149