نقد مقاله«مقایسه نگرش شیعه به داستان قربانی ابراهیم علیه السلام با یهودیت، مسیحیت، و احادیث اهل سنّت» از منظر فایرستون - صفحه 136

اهل‌سنّت بنیان‌گذاری شد و ادامه آن توسط شیعه صورت گرفت و نیز شیعه معتقد به بازگشت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و استیفای حقّ خویش توسط آن حضرت است، که این همانند رابطه‌ای است که بین مسیحیت و یهودیت وجود دارد.

3. ویژگی‌های مقاله

این مقاله ویژگی‌های بارزی دارد، از جمله:

_ اشاره نویسنده به توافق ادیان در زمینه علت اصلی طرح این داستان در کتب مقدس _ که عبارت است از این که «علت شایستگی قابل تقدیر این قهرمانان، رضایت منحصر به فرد آنان در اجرای کامل و دقیق فرمان الهی بوده است»_ و اختلاف آنان در جزئیات و حواشی داستان.

_ نفی اتخاذ مطالب قرآن مجید از کتب مقدس پیشین، بر خلاف بیشتراغلب خاورشناسان، با تعبیر: «... اما نمی‌توان به طور مطلق گفت که بیان قرآن مستقیماً به [کتب] قبلی وابسته است».

_ اشاره به مقاله‌ای که نویسنده در آن به تعیین هویت قربانی پرداخته، و اثبات نموده که حضرت اسماعیل علیه السلام نامزد قربانی شدن بوده‌ است. این امر خواننده را از قید تلاش برای کشف نظر نویسنده رها ساخته، متوجّه اصل مطلب _ که مقایسه‌ای بین نظر شیعه در مورد داستان قربانی حضرت ابراهیم علیه السلام ، با نگرش یهودیت، مسیحیت، و احادیث اهل سنّت است _ می‌سازد.

به طور کلی، نویسنده در این مقاله سعی دارد با موضع‌گیری‌های صریح و شفاف، مخاطب را درگیر جزئیات نسازد؛ اگرچه، آن چنان که بعداً اشاره خواهد شد، در مواردی سوء استفاده‌هایی نیز نموده است.

_ متن مقاله و در مواردی برداشت‌های نویسنده از متون مربوطه، نشان از تسلط و دقت نظر وی دارد؛ بدین معنا که در مواردی برداشت‌هایی از متن ارائه داده است که متن بر آن دلالت صریح ندارد؛ مثلاً: گفته شده «شبه قربانی شدن اسحاق نمایشی از تصلیب بوده، و می‌توان گفت که عیسی برای جانشینی اسحاق و تکمیل نقش او به عنوان قربانی، آمده است»، در حالی که آنچه در «عبرانیان، باب 11، آیه 17-19» آمده عبارت است از:

به ایمان، ابراهیم چون امتحان شد، اسحاق را گذرانید و آن که وعده‌ها را پذیرفته بود، پسر یگانه خود را قربانی می‌کرد؛ که به او گفته شده بود که «نسل

صفحه از 169