استخاره و اراده خداوند - صفحه 44

اللهم إن فهمت عن مسئلتي او عميت عن طلبتي، فدلّني علي مصالحي و خذ بقلبي الي مراشدي. فليس ذلك بنكر من هداياتك و لا ببدع من كفاياتك؛
خدايا، اگر ندانستم كه از تو چه بخواهم و يا در خواسته خود ناآگاه و سرگردانم، مرا به آن‌ چه خير و صلاح من است راهنمايي كن و دلم را به چيزي كه رشد و صلاح من در آن است معطوف دار كه اين كار نسبت به راهنمايي‌هاي تو ناشناخته نيست و نسبت به برآوردن خواستهها از تو تازگي ندارد ( نهج البلاغه، خطبه ۲۲۷).

در دعايي كوتاه امّا دل نواز از امام سجاد عليه السلام در باب طلب خير نيز چنين ميخوانيم:
اللهم انّي استخيرك بعلمك، فصلّ علي محمد و آله، و اقض لي بالخيرة و الهمنا معرفة الاختيار... حبّب الينا ما نكره من قضائك... حتي لا نحبّ تأخير ما عجّلت و لا تعجيل ما اخّرت و لا نكره ما احببت و لا نتخير ما كرهت؛
بار خدايا، من به آگاهي‌ات (به خير و شرّم)، از تو خير و نيكي درخواست مينمايم. پس بر محمّد و آل او درود فرست، و خير و نيكي را برايم مقدّر فرما و شناخت اختيار و برگزيدن را به ما الهام نما (ما را به حكمت و مصلحت آن چه در باره ما اختيار كرده اي آشنا ساز)... آن چه را از تقدير تو نمي‌ پسنديم، پيش ما محبوب گردان... تا پس انداختن آن چه را جلو انداخته اي و جلو انداختن آن چه را پس انداخته اي دوست نداشته باشيم. و آن چه را دوست داري (خواسته اي) ناپسند نشماريم، و آن چه را ناپسند داري برنگزينيم (صحيفه سجّاديه، دعاي ۳۳).

خير واقعي انسان در چيست؟

با توجّه به عدم آگاهي انسان از خير و شرّ واقعي خود، براي به دست آوردن محدود اين آگاهي، ميتوان به منابع وحياني كه به علم مطلق متّصل است مراجعه كرد. در اين زمينه، احاديث نوراني اهل بيت عليهم السلام منبعي پر فيض به شمار ميآيد. در برخي از احاديث، اين كه خير حقيقي انسان در چه چيزي است، بيان شده كه ذيل عنوان بعدي به آن‌ها اشاره ميشود.

مصاديق «خير» از منظر احاديث

در برخي از روايات آمده است که اگر خدا خير کسي را بخواهد در حق وي چه مي‌کند. در اين جا، به برخي از موارد اشاره مي‌شود.

1. نوراني شدن دل

در رواياتي از اهل بيت عليهم السلام آمده است که هرگاه خدا خير کسي را بخواهد، در قلب او نورانيت ايجاد ميکند؛ نورانيتي که با آن بتواند حق و راه حق را بيابد.
به عنوان نمونه در حديثي به نقل از امام صادق عليه السلام آمده است:

صفحه از 61