عبقات الأنوار و علامه مير حامد حسين - صفحه 63

«عبقات الأنوار» و علامه مير حامد حسين

مصطفي سليمي زارع ۱

چکيده

در عرصه کلام شيعي بويژه امامت، که بن‌مايه و وجه تمايز اين فرقه با ديگر فرقه‌هاي اسلامي به شمار مي‌رود، رديه‌هاي بسياري از سوي مخالفان شيعه نگاشته شده که سعي در تخريب اين مذهب داشته‌اند. از جمله اين افراد که با بن‌مايه عصبيت و با تحريک استعمارگران زمانه، به اصول مذهب شيعه، خصوصاً، امامت هجوم آورد، مولوي عبد العزيز دهلوي با اصالتي هندي بود که در ردّ شيعه کتابي به نام تحفة اثني‌عشريه نوشت. باب هفتم اين کتاب، در بر دارنده اشکالاتي بر آيات و احاديثي است که شيعه براي امامت امير المؤمنين عليه السلام اقامه مي‌کند. بر ضد اين اثر، عالمي وارسته و متکلّمي متبحّر از سادات موسوي، از همان ديار هند، با نگارش پاسخي مفصّل و کوبنده، از مذهب تشيع دفاع نمود. او کسي نبود جز علامه مير حسين کنتوري. در اين مقاله، سعي مي‌کنيم روش مير حامد حسين را در پاسخ به کتاب پيش‌گفته بررسي کنيم.

کليد واژه‌ها: عبقات ‌الأنوار، علامه مير حامد حسين، حديث ثقلين، صاحب‌ عبقات و صاحب تحفه.

در باره مؤلّف

مير حامد حسين، در سال 1246 هجري در شهر «ميرتهه»، يکي از شهرهاي هند، پا به عرصه گيتي گذاشت. از خاندان موسوي بود که از جانب پدرش، سيد محمّد قلي (م 1260ه) با 27 واسطه به امام موسي بن جعفر عليه السلام مي‌رسيد. خاندانش همگي از اهل علم و زهد و تقوا بودند. اصالت اين خاندان، از نيشابور بود که يکي از اجدادش در قرن هفتم به سبب حمله مغول، به هندوستان هجرت کرد و در شهر «کنتور» رحل اقامت افکند.

1.دانش‌آموخته کارشناسي ارشد علوم حديث، گرايش تفسير اثري، دانشکده علوم حديث شهر ري.

صفحه از 77