تأثير محيط شاد و مديريت زمان مطالعه، بر بهبود وضعيت زندگي - صفحه 254

با توجّه به مطالب گفته شده تصميم بر اين شد که با استفاده از پرسش‌نامه‌اي محقّق ساخته، ميزان مديريت زمان و ارتباط آن با شاد زيستن و تأثيرش در زندگي بهتر و پيشرفت بيشتر، در بين دانشجويان سنجيده شود. گروه نمونه انتخابي، از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي جهرم بود که نتايج به دست آمده محاسبه و مقايسه گرديد و يک نتيجه‌گيري کلي به دست آمد که در ادامه به کارهاي تحقيقي انجام شده و نتايج به دست آمده اشاره خواهد شد.

روش مطالعه

با استفاده از پرسش‌نامه‌هاي محقّق‌ساخته (الف، ب، ج)، که رَوايي (شايستگي) آنها با توجّه به متون علمي و استفاده از نقطه نظرات اساتيد صاحب نظر مورد تأييد قرار گرفت، و پايايي آنها با انجام يک مطالعه مقدّماتي بر روي سي دانشجو بررسي شد و آلفاي کرنباخ 80% تعيين گرديد است، چگونگي مديريت زمان مطالعه و هم‌چنين شادي و آرامش در زندگي 150نفر دانشجوي انتخابي از رشته‌هاي پزشکي ۱ و پرستاري دانشگاه علوم پزشکي جهرم مورد بررسي قرار گرفت. ميانگين کلّ نمرات افراد نيز از آموزش دانشگاه (در بهمن ماه 1388) کسب شد و در نهايت داده‌ها از طريق نرم‌افزار آماري spss و با استفاده از آمار توصيفي و آزمون‌هاي t و ANOVA و ضريب همبستگي پيرسون، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

* نمونه پرسش‌نامه استفاده شده:

الف. پرسش‌نامه شخصي

دانشجوي گرامي لطفاً جاهاي خالي را پر کرده و گزينه مورد نظر خود را با دقّت انتخاب کنيد:

1.تحصيل در رشته پزشکي به سه دوره تقسيم مي‌گردد. از آغاز تحصيل تا پايان سال دوم، دوره علوم پايه نام دارد. دوره دوم، دوره فيزيوپاتولوژي است که پس از موفقيت در آزمون سراسري علوم پايه آغاز مي‌شود و يک سال به طول مي‌انجامد. مقطع سوم، دوره باليني است که از آغاز سال چهارم تا پايان سال هفتم به طول مي‌انجامد که به دو صورت کارآموزي و کارورزي در بيمارستان انجام مي‌شود. لازم به ذکر است که اين مطالعه در هر سه دوره انجام شده است.

صفحه از 265