بررسی محتوایی حدیث استعداد فقر و نقد برخی از دیدگاه‌ها - صفحه 5

الجوزی(م597ق).۱

علاوه بر این منابع برخی شاعران نیز به این روایت اشاره کرده‏اند و برداشت خود از آن را _ که یکی مخالف دیگری است _ به زبان شعر ارائه داده‏اند:

10. کشاجم محمود بن حسین (م360ق) شاعر فارسی تبار اهل فلسطین که مسافرت‏‏ها کرد و در حلب ساکن شد. ۲

11. سید حمیری اسماعیل بن محمد(105_173ق)شاعر نامور اهل بیت.۳

برخی کتاب‏‏ها نیز این روایت را با تفاوت‌‏هایی در متن به نقل از پیامبر _ صلی الله علیه و آله _ آورده‏اند؛ همچون الأمالی الشجریة، ابوالسعادات هبة الله بن علی بن محمد الحسنی معروف به ابن الشجری (450_ 542) و ربیع الأبرار و نصوص الاخیار، زمخشری. روایت این کتاب چنین است:

عبد اللّه بن معقل: أتی رجل رسول اللّه _ صلی الله علیه و آله _ فقال: و اللّه! إني لأحبك في اللّه. قال: إن كنت صادقاً فيسر للفقير تجفافاً، فالفقر إلی من يحبني أسرع من السيل إلی منتهاه.۴

اختلاف روایت‌‏های حدیث

این روایت در منابع با اختلاف‏‏های زیر همراه است که البته در معنا چندان اثرگذار نیست:

1. فلیستعدّ: در برخی روایات «فلیعدّ»۵ است.

2. جلباباً أو تجفافاً: در برخی روایات «تجفافاً» و در برخی «جلباباً»۶ است و در برخی نیز «جلباباً و تجفافاً».۷

3. در الغارات، به جای «للفقر جلباباً»، «عُدَّة للبلاء» آمده است.۸

اقوال گفته شده در شرح حدیث

چهار تفسیر مختلف در باره این روایت وجود دارد که بر کلمه کلیدی «الفقر» تکیه

1..‏ غریب الحدیث، ج۱، ص۱۶۳.

2..‏ دیوان کشاجم، ص۳۶.

3..‏ دیوان السید الحمیری، ص۲۹۰ و ۲۹۱.

4..‏ ربیع الأبرار و نصوص الأخیار، ج‏۵، ص۷۶.

5..‏ النهایة، ص۱۵۶؛ الغریبین، ج۱، ص۳۵۳.

6..‏ النهایة، همان؛ الغریبین، همان؛ حدائق الحقائق، ج۲، ص۶۳۴.‏

7..‏ غریب الحدیث، ابن الجوزی، ج۱، ص۱۶۳.

8..‏ الغارات، ج۲، ص۵۸۸.

صفحه از 30