نگاهی به نقش و جایگاه مؤلّفه‌‏های «کتابْ‌محور» در ارزیابی‌‏های حدیثی قدما در پرتو تحلیل منابع فهرستی - صفحه 8

نگارشی نشان می‌دهد که اعتبارسنجی منابع، نزد متقدّمان به عنوان یک ضرورت مطرح بوده است. این اهمیت تا بدانجا بوده است که حتّی گاه در تعارض میان احادیث، حدیثی را به خاطر ضعف منبع آن ردّ کرده‏اند۱ یا در جمع میان اخبار، حدیثی را برگزیده‏اند که در کتابی معتبر نقل شده است.۲

مؤلفه‌‏های «کتابْ‌محور» در ارزیابی‌‏های حدیثی قدما

بر اساس آنچه گذشت، روشن است که «منبع مکتوب/کتاب» نقشی محوری در فرآیند اعتبارسنجی احادیث نزد قدما داشته است؛ اما آنچه تبیین آن در اینجا لازم است، عناصر و مؤلفه‌‏های مرتبط با منابع مکتوب در جریان ارزیابی‌‏های حدیثی است. در ادامه، این مؤلّفه‌‏های کتابْ‌محور، قطع نظر از اوصاف و ویژگی‌‏های مؤلف و مسأله اصالت آنها _ که در دستگاه حدیث‌‌پژوهی قدما جایگاهی ویژه داشته‏اند و به سبب اهمیّت‌شان پژوهشی مستقل را می‌طلبند _ ارائه خواهد شد. هر چند بیشتر این عناصر از سوی عالمان پیش‌گفته بیان شده‏اند، اما در این نوشتار تلاش شده است تا با ذکر نمونه‌‏های متعدّد برای هر یک، آن اشاره‌‏ها به‌گونه‏ای تفصیلی تبیین شود.

1. نقل در منبع معتبر

همه تلاش متقدّمان امامی در فرآیند نقد منبعی،۳ دستیابی به میراث مکتوب معتبر و قابل اعتماد حدیثی بوده است.۴ بر پایه این شیوه، نقد و بررسی متن حدیث بر اساس اعتبار و ردّ کتاب و نسخه‌‏ها/تحریر‏های آن و نه بر پایه راویانِ آن انجام می‌گرفت. در این

1.. ر.ک: الإستبصار، ج۲، ص۶۶ و ج۳، ص۱۷۰.

2.. ر.ک: همان، ج۳، ص۲۶۵.

3.. به دلیل توجه بسیار به نگرش‌‏های فهرستی و ارزیابی‌‏های کتاب‌شناسانه در این روش، از آن به «تحلیل کتاب‌شناسی» (ر.ک: بازسازی متون کهن حدیث شیعه، ص۳۳-۵۰) یا «تحلیل فهرستی» (ر.ک: همان، ص۷۸، ۷۹، ۸۰، ۱۰۴، ۱۰۸، ۱۱۷، ۱۱۹، ۱۲۲، ۱۲۳، ۱۲۹، ۱۳۴) نیز یاد می‌شود.

4.. توجه به منابع معتبر حدیثی در میان برخی عالمان متأخر همچون شیخ حر عاملی و علامه مجلسی _ البته با تفاوت در ملاک‌‏های منبعِ معتبر _ نیز دیده می‌شود. مجلسی در جلد اوّل بحار الأنوار مقدّمۀ مفصّلی را به منابع مورد استفادۀ خود اختصاص داده و در بارۀ اعتبار هر یک و میزان اعتماد به آنها سخن گفته است (ر.ک: بحار الانوار، ج۱، ص۲۶-۴۶). شیخ حرّ عاملی نیز اعتبار مصادر خویش را مورد بررسی قرار داده است. وی در پایان کتاب وسائل الشیعة مطالبی را در بارۀ محتوای کتابش تحت عنوان فائده آورده که فائدۀ چهارم به معرّفی مصادر کتاب (وسائل الشیعة، ج۳۰، ص۱۵۱) و فائدۀ ششم به بررسی اعتبار این مصادر پرداخته (همان، ص۱۹۱) و آن را در فائدۀ نهم نیز پی گرفته است (همان، ص۲۴۹). همچنین محدّث نوری در جلد اوّل خاتمة مستدرک المستدرک فائدۀ اوّل و دوم را به بررسی اعتبار مصادر خویش اختصاص داده است.

صفحه از 28