مطالعه انتقادی دیدگاه عمر فلاته درباره آغاز پیدایش جعلِ حدیث - صفحه 34

عمر فلاته با آن که نقش امور یاد شده در ایجاد زمینه‏‏های جعل حدیث را پذیرفته، اما تأثیر آن در پیدایش احادیث موضوع را انکار کرده است. وی با استناد به گزارش طبری،۱ سخنان عبد الله بن سبا را حاصل افکار و باور‏های شخصی وی دانسته که با وجود تأثیر سوء و مخربش در امت اسلامی، در قالب حدیث به پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت داده نشده است.۲ او همچنین مراقبت و محافظت اصحاب از احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله را عامل بازدارنده‏ای دانسته که مانع ورود اندیشه‏‏های اشخاصی چون ابن سبا به میراث نبوی گردیده است.۳

2.‏ رویکرد ایجابی

‏‏عمر فلاته پس از نقد آرای مخالفان، به طرح دیدگاه خویش پرداخته و در صدد اثبات آن برآمده است. وی ابتدا با بیان این که پدیده شوم جعل حدیث برخاسته از مجموعه‏ای از عوامل سیاسی _ اجتماعی بوده است، به ذکر اموری پرداخته که آنها را مقدمه و زمینه‌ساز پیدایش احادیث موضوع می‏دانست. او مواردی چون: هتک حرمت خلفا پس از پیامبر صلی الله علیه و آله ، تفرقه و اختلاف میان مسلمانان، انتشار آرا و اندیشه‏‏های گمراه و نسبت دروغ به صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله را به عنوان فتنه‏‏های جامعه اسلامی برشمرده که در ایجاد نسبت دروغ به پیامبر در قرن نخست هجری نقش داشته‏اند.۴ او سپس با استناد به روایتی که از اقدام مختار ثقفی بر جعل حدیث خبر می‏دهد،۵ آغاز پیدایش جعل حدیث را ثلث آخر قرن نخست هجری و در دوره حکومت مختار ثقفی بر کوفه _ یعنی حوالی سال 67 هجری _ معرفی کرده است:

تمام این اخبار تصریح دارد که مختار ثقفی عزم بر وضع و برساختن احادیث دروغین

1..‏ تاریخ الامم و الملوک، ج۳، ص۳۷۸.

2..‏ شایان ذکر است که این دیدگاه عمر فلاته در ردّ نظریه‌ای که عبد الله بن سبا را پایه‌گذار مذهب تشیع معرفی کرده و شیعیان را به پیروی از اندیشه‏‏های وی متهم ساخته است (ر.ک: منهاج السنة النبویة، ج۸، ص۴۷۹)، کارگشا بوده و در دفاع از شیعه قابل استناد است.

3..‏ الوضع فی الحدیث، ج۱، ص۲۰۰ و ۲۰۱.

4..‏ همان، ج۱، ص۲۰۲ _ ۲۱۲.

5..‏ «و أن اول حادثة دلت علی ذلک ما اورده ابن الجوزی بسنده الی الخطیب قال... قال المختار لرجل من أصحاب الحدیث ضع لی حدیثاً عن النبی صلی الله علیه و آله إنی کائن بعده خلیفة و طالب له بترة ولده و هذه عشرة آلاف درهم و خلعة و مرکوب و خادم، فقال الرجل: أما عن النبی صلی الله علیه و آله فلا و لکن اختر من شئت من الصحابة و أحطک من الثمن ما شئت، قال: عنی النبی صلی الله علیه و آله أوکد، قال و العذاب أشد» (الموضوعات، ج۱، ص۳۹).

صفحه از 49