275
دانشنامه قرآن و حديث 1

5 / 2

تعيين مزد

۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس اجيرى مى گيرد ، بايد [ابتدا] مزد او را به اطّلاعش برساند .

۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس اجيرى مى گيرد ، مزدش را به او بگويد تا اگر خواست ، رضايت بدهد و اگر نخواست ، كار نكند.

۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس اجيرى مى گيرد ، مزدش را برايش تعيين كند.

۱۷.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو سعيد خدرى ـ :پيامبر خدا از گرفتن اجير ، بدون آن كه مزدش تعيين شود ، نهى فرمود.

۱۸.امام على عليه السلام :[پيامبر خدا] از به كار گرفتن اجير ، پيش از آن كه معلوم شود مزدش چيست ، نهى فرمود.

۱۹.امام صادق عليه السلام :هر كس به خدا و روز واپسين ايمان دارد ، نبايد اجيرى را به كار بگيرد ، مگر آن كه به او بگويد مزدش چيست.

۲۰.الكافىـ بـه نقل از سـليمان بـن جعفر جعفرى ـ :براى كارى همراه امام رضا عليه السلام بودم . من خواستم به منزلم برگردم كه فرمود : «با من بيا و امشب را نزد من بمان» .
با ايشان رفتم . با مُعتِّب ، وارد خانه اش شد . ديد غلامانش مشغول گِلكارى
آخور و استطبل ستوران و غير آن هستند و در ميانشان ، غلام سياهى است كه جزو غلامان ايشان نيست.
فرمود : «اين مردى كه با شماست ، كيست؟» .
گفتند : به ما كمك مى كند و [در عوض،] چيزى به او مى دهيم.
فرمود : «مزدش را تعيين كرده ايد؟» .
گفتند : خير . هر چه به او بدهيم ، راضى است .
در اين هنگام ، امام عليه السلام با تازيانه شروع به تأديب آنها كرد و از اين كارِ غلامان ، به شدّت عصبانى شد .
من گفتم : فدايت شوم! چرا خودتان را ناراحت مى كنيد؟
فرمود : «من بارها اينها را از چنين كارى نهى كرده ام كه كسى با آنها كار كند ، مگر آن كه مزدش را تعيين كنند . اين را بدان كه هر كس بدون آن كه مزدش را تعيين كنى ، برايت كارى انجام دهد و بعد ، تو براى آن كار ، سه برابر مزدش را هم بدهى ، باز خيال مى كند كه مزدش را كم داده اى ؛ ولى اگر با او طى كنى و سپس مزدش را به او بدهى ، از اين كه مزد او را كامل داده اى ، از تو سپاس گزارى مى كند و اگر يك دانه بيشتر بدهى ، قدرشناسى مى كند و مى داند كه بيشتر به او داده اى» .


دانشنامه قرآن و حديث 1
274

5 / 2

تَعيينُ الاُجرَةِ

۱۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَنِ استَأجَرَ أجيرا فَليُعلِمهُ أجرَهُ . ۱

۱۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَنِ استَأجَرَ أجيرا فَليُعلِمهُ بِأَجرِهِ ، فَإِن شاءَ رَضِيَ وإن شاءَ تَرَكَ . ۲

۱۶.عنه صلى الله عليه و آله :مَنِ استَأجَرَ أجيرا فَليُسَمِّ لَهُ إجارَتَهُ . ۳

۱۷.مسند ابن حنبل عن أبي سعيد الخدريّ :إنَّ رَسولَ اللّه صلى الله عليه و آله نَهى عَنِ استِئجارِ الأَجيرِ حَتّى يُبَيَّنَ لَهُ أجرُهُ . ۴

۱۸.الإمام عليّ عليه السلام :نَهى [ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ] أن يُستَعمَلَ أجيرٌ حَتّى يُعلَمَ ما اُجرَتُهُ . ۵

۱۹.الإمام الصادق عليه السلام :مَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّهِ وَاليَومِ الآخِرِ فَلا يَستَعمِلَنَّ أجيرا حَتّى يُعلِمَهُ ما أجرُهُ . ۶

۲۰.الكافي عن سليمان بن جعفر الجعفري :كُنتُ مَعَ الرِّضا عليه السلام في بَعضِ الحاجَةِ ، فَأَرَدتُ أن أنصَرِفَ إلى مَنزِلي ، فَقالَ لي : اِنصَرِف مَعي فَبِت عِندِي اللَّيلَةَ ، فَانطَلَقتُ مَعَهُ ، فَدَخَلَ إلى دارِهِ مَعَ المُعَتِّبِ فَنَظَرَ إلى غِلمانِهِ يَعمَلونَ بِالطّينِ أوارِيَ الدَّوابِّ ۷ وغَيرَ ذلِكَ ، وإذا مَعَهُم أسوَدُ لَيسَ مِنهُم .
فَقالَ : ما هذَا الرَّجُلُ مَعَكُم؟
فَقالوا : يُعاوِنُنا ونُعطيهِ شَيئا .
قالَ : قاطَعتُموهُ عَلى اُجرَتِهِ؟
فَقالوا : لا ، هُوَ يَرضى مِنّا بِما نُعطيهِ .
فَأَقبَلَ عَلَيهِم يَضرِبُهُم بِالسَّوطِ وغَضِبَ لِذلِكَ غَضَبا شَديدا . فَقُلتُ : ـ جُعِلتُ فِداكَ! ـ لِمَ تُدخِلُ عَلى نَفسِكَ ۸ ؟
فَقالَ : إنّي قَد نَهيتُهُم عَن مِثلِ هذا غَيرَ مَرَّةٍ أن يَعمَلَ مَعَهُم أحَدٌ حَتّى يُقاطِعوهُ اُجرَتَهُ . وَاعلَم أنَّهُ ما مِن أحَدٍ يَعمَلُ لَكَ شَيئا بِغَيرِ مُقاطَعَةٍ ، ثُمَّ زِدتَهُ لِذلِكَ الشَّيءِ ثَلاثَةَ أضعافٍ عَلى اُجرَتِهِ إلّا ظَنَّ أنَّكَ قَد نَقَصتَهُ اُجرَتَهُ ، وإذا قاطَعتَهُ ثُمَّ أعطَيتَهُ اُجرَتَهُ حَمِدَكَ عَلَى الوَفاءِ ، فَإِن زِدتَهُ حَبَّةً عَرَفَ ذلِكَ لَكَ ورَأى أنَّكَ قَد زِدتَهُ . ۹

1.السنن الكبرى : ج ۶ ص ۱۹۸ ح ۱۱۶۵۱ عن أبي هريرة ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۵ ص ۱۲۹ ح ۱ عن أبي هريرة وأبي سعيد الخدري ، نصب الراية : ج ۴ ص ۱۳۱ ح ۲ ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۵۷ ح ۹۴۸۷ ؛ عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۲۵۳ ح ۲ عن أبي سعيد الخدري و أبي هريرة.

2.مسند زيد : ص ۲۸۶ عن الإمام زين العابدين عن أبيه عن جدّه عليهم السلام .

3.المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۸ ص ۲۳۵ ح ۱۵۰۲۴ ، نصب الراية : ج ۴ ص ۱۳۱ ذيل ح ۲ وكلاهما عن أبي سعيد الخدري ، كنزالعمّال : ج ۳ ص ۹۰۸ ح ۹۱۳۳ .

4.مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۴۲ ح ۱۱۶۷۶ ، السنن الكبرى : ج ۶ ص ۱۹۸ ح ۱۱۶۵۲ بزيادة «يعني» بعد «الأجير» ، نصب الراية : ج ۴ ص ۱۳۱ ذيل ح ۲ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۹۰۷ ح ۹۱۲۷ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۰ ح ۴۹۶۸ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۱۲ ح ۷۰۷ كلاهما عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۳۱ ح ۱ .

6.الكافي : ج ۵ ص ۲۸۹ ح ۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۲۱۱ ح ۹۳۱ كلاهما عن مسعدة بن صدقة .

7.ممّا يضعه الناس في غير موضعه قولهم للمِعلَف : آريٌّ ، وإنّما الآريّ محبِس الدابّة ، والجمع : الأواري يخفّف ويُشدّد (الصحاح : ج ۶ ص ۲۲۶۷ «أرا»).

8.قال العلّامة المجلسي رحمه الله : أي الضرر أو الهمّ أو الغضب (مرآة العقول : ج ۱۹ ص ۳۸۷) .

9.الكافي : ج ۵ ص ۲۸۸ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۲۱۲ ح ۹۳۲ وفيه «المغيّب» بدل «المعتّب» ،بحار الأنوار : ج ۴۹ ص ۱۰۶ ح ۳۴.

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 170455
صفحه از 584
پرینت  ارسال به