337
دانشنامه قرآن و حديث 1

«بنگر كه چگونه بعضى از آنان را بر بعضى ديگر برترى داده ايم، و قطعا درجات آخرت ، بزرگ تر و برتر است» .

«و چون بدان جا بنگرى ، [سرزمينى از] نعمت و كشورى پهناور مى بينى» .

حديث

۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :به خدا سوگند كه دنيا در مقايسه با آخرت ، جز مانند اين كه فردى از شما اين انگشتش ۱ را در دريا فرو ببرد ، نيست . پس بنگرد كه انگشتش با چه [مقدار آب] باز مى گردد .

۹.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از مُستورِد۲ـ :در خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله بودم كه حاضران ، سخن از دنيا و آخرت به ميان آوردند .
بعضى گفتند : دنيا ، در حقيقت ، جاى توشه برداشتن براى آخرت است . در آن ، عمل است و نماز است و زكات .
گروهى گفتند : در آخرت ، بهشت است . و هر كس سخنى گفت .
پيامبر خدا فرمود : «دنيا در برابر آخرت ، جز به مانند اين نيست كه فردى از شما به كنار دريا برود و انگشتش را در آن فرو برد . آنچه از [نَم] دريا [با انگشتش ]بيرون مى آيد ، همان دنياست» .

۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنچه دنيا از آخرت گرفته است ، جز به اندازه آبى كه سوزنى فرو رفته در دريا به خود مى گيرد ، نيست .

۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حكايت شما ـ اى مردم ـ همانند سپاهى است كه ابتداى آن رفته و
نداى كوچ [در آن،] سر داده شده است . پس چه زود ، آخر آن سپاه به اوّلش مى رسد! به خدا سوگند ، دنيا در برابر آخرت ، جز به مانند يك نَفَس (جهش) ۳ خرگوشى نيست . بكوشيد ، بكوشيد ـ اى بندگان خدا ـ و از خداوند ، پروردگارتان ، كمك بجوييد.

1.يعنى انگشت نشانه اش را . در مأخذ ، پس از كلمه «اين» آمده است : «يحيى با انگشت نشانه اش ، اشاره كرد» . مقصود از يحيى ، «يحيى بن سعيد» ، از رجال سند اين روايت است .

2.مراد ، مستورد بن شدّاد بن عمرو قرشى است . براى ديدن شرح حال او ، ر . ك : تهذيب الكمال : ج ۲۷ ص ۴۳۹ .

3.در مأخذ ، «نفحة (با حاء)» آمده است ؛ ولى ظاهرا تصحيف شده «نفجة» (با جيم) باشد . ابن اثير مى گويد : «كنفجة أرنب ؛ مانند يك جهش خرگوش . و مراد ، كم بودن مدّت دنياست» (النهاية : ج ۵ ص ۸۸ مادّه «نفج») .


دانشنامه قرآن و حديث 1
336

«انظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَلْاخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِيلاً » . ۱

«وَ إِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَ مُلْكًا كَبِيرًا » . ۲

الحديث

۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :وَاللّهِ مَا الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إلّا مِثلُما يَجعَلُ أحَدُكُم إصبَعَهُ هذِهِ ۳ فِي اليَمِّ ، فَليَنظُر بِمَ تَرجِعُ! ۴

۹.المستدرك على الصحيحين عن المستورد۵:المستدرك على الصحيحين عن المستورد ۶ : كُنّا عِندَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فَتَذاكَرُوا الدُّنيا وَالآخِرَةَ ، فَقالَ بَعضُهُم : إنَّمَا الدُّنيا بَلاغٌ لِلآخِرَةِ ، فيهَا العَمَلُ وفيهَا الصَّلاةُ وفيهَا الزَّكاةُ . وقالَت طائِفَةٌ مِنهُم : الآخِرَةُ فيهَا الجَنَّةُ . وقالوا ما شاءَ اللّهُ .
فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : مَا الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إلّا كَما يَمشي أحَدُكُم إلَى اليَمِّ فَأَدخَلَ إصبَعَهُ فيهِ ؛ فَما خَرَجَ مِنهُ فَهِيَ الدُّنيا . ۷

۱۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما أخَذَتِ الدُّنيا مِنَ الآخِرَةِ إلّا كَما أخَذَ مِخيَطٌ غُرِسَ فِي البَحرِ مِن مائِهِ . ۸

۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُكُم أيُّهَا الاُمَّةُ كَمَثَلِ عَسكَرٍ قَد سارَ أوَّلُهُم ونودِيَ بِالرَّحيلِ ؛ فَما أسرَعَ ما يَلحَقُ آخِرُهُم بِأَوَّلِهِم! وَاللّهِ مَا الدُّنيا مِنَ الآخِرَةِ إلّا كَنَفحَةِ ۹ أرنَبٍ ، الجِدَّ الجِدَّ عِبادَ اللّهِ! وَاستَعينوا بِاللّهِ رَبِّكُم . ۱۰

1.الإسراء : ۲۱.

2.الإنسان : ۲۰ .

3.أي السبّابة ، فقد جاء في المصدر بعد كلمة هذه : «وأشار يحيى بالسبّابة» ويحيى هو ابن سعيد ، من رجال سند الرواية .

4.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۹۳ ح ۵۵ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۵۶۱ ح ۲۳۲۳ ، سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۷۶ ح ۴۱۰۸ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۹۵ ح ۶۱۳۸ ؛ مشكاة الأنوار : ص ۴۶۷ ح ۱۵۵۸ ، تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۱۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۱۹ ح ۱۱۰ .

5.هو المُستورِد بن شدّاد بن عَمرو القَرَشيّ (راجع : ترجمته في تهذيب الكمال : ج ۲۷ ص ۴۳۹) .

6.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۵۵ ح ۷۸۹۸ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۹۵ ح ۶۱۳۶ .

7.المعجم الكبير : ج ۲۰ ص ۳۰۸ ح ۷۳۳ عن المستورد ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۹۵ ح ۱۶۳۷.

8.كذا في المصدر بالحاء المهملة ، والظاهر أنّها مصحّفة عن «نفجة» بالجيم ، قال ابن الأثير : كنفجة أرنب : أي كوثبته من مَجثَمه ، يريد تقليل مدّتها (النهاية : ج ۵ ص ۸۸ «نفج») .

9.الفردوس : ج ۴ ص ۱۴۸ ح ۶۴۵۶ عن عمر ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۷۹۷ ح ۴۳۱۶۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 170418
صفحه از 584
پرینت  ارسال به