309
در پرتوِ حديث

وجودى آنان كه اين چنين و بدينگونه ، مورد ستايش خدا و پيامبرش قرار گرفته اند. آنان همچنين در اين موضوع ، درنگ كرده اند كه اشخاصى چنين بلند پايه ، بر كدامين سكوى خلقت نشسته اند و نقش آنان در چرخش گردونه هستى و استوارى زمين چيست و عملكرد ايشان در هدايت انسان و گسترش دين چگونه است ؟
از ما و براى ما چه مى خواهند و سفارش آنان و رسالت ما در برابر ايشان چيست ؟
اين پرسش هاى فراگير كه اساسى ترين سؤال هاى قابل طرح در باره اهل بيت عليهم السلام است ، هر دو حوزه معرفت و محبت آنان را در بر مى گيرد و پاسخ آنها ، مى تواند ، بخش مهمى از نيازهاى علمى و معرفتى ما را در باره اين ابواب الهى برآورده سازد.
بسيارى از انديشمندان و پژوهشگران حوزه دين ، هر يك از حوزه تخصصى و مورد علاقه خود ، به اين پرسش ها پرداخته اند ، اما تنها معدودى از آنان توانسته اند به همه اين پرسش ها ، پاسخ هايى متقن و جامع و مستند ارائه دهند ، و اگر اين پاسخ ها را به پاسخ هاى برگرفته از متن دين ، يعنى آيات قرآنى و احاديث معتبر محدود كنيم ، تعداد چنين نويسندگانى ، از عدد انگشتان دست فراتر نمى رود. كتاب حاضر ، نخستين مجموعه اى است كه مبناى معرّفى اهل بيت عليهم السلام را بر كتاب خدا و احاديث رسول خدا و گفته هاى خود آنان بنا نهاده است ، و بدون آن كه چون غاليان گمراه به ورطه افراط افتد و يا چون مغرضان بدنهاد ، از فضايل آنان بكاهد ، مناقب آنان را برنموده و فضايل و كرامت هاى سترگ ايشان را شناسانده و مبرّا از زياده گويى و كتمان ، خط اعتدال را در فراز آوردن حقايق علوى و فضايل جعفرى ، پاس داشته است.
كتاب ، در پى ارائه حقيقت وجودى اين گوهرهاى پاك است و از اين رو ، كوشيده است تا تنها ، احاديث متقن و معتبر را عرضه نمايد. احاديثى كه دست آلوده جعل و تحريف ، ساحت قدسى آنها را نيالوده و سستى طريق ، استوارى متن را نزدوده و نااستوارى موضوع ، در صحّت طريق ، شك برنينگيخته است.
اين منبع غنى و سرشار ، كه پاسخگويى به همه پرسش هاى اصلى را بر عهده گرفته و در يك يك روايات و نيز تحليل ها و متون خود ، موازين مقبول در حوزه علوم حديثى را به كار برده است ، نخستين محصول كار گروهى معاصر در حوزه حديث است. اين كتاب ،


در پرتوِ حديث
308

جاويد بوده است. از ديرباز تا كنون ، بسيارى از دانشمندان در هر دو حوزه شيعه و اهل سنّت ، به اين عرصه گام نهاده اند و كتاب هاى گوناگون خود را ، از عطر نام آنان آكنده و نسيم خوش حقيقت و صداقت را به ارمغان آورده ، و جان شيفتگان پيامبر و خاندان پاكش را صفا بخشيده اند. يك مراجعه ساده به كتاب هاى تاريخ ، سيره ، تفسير و حديث كه بخشى از آن در الذريعه ۱ ، بازتاب يافته است ، به آسانى حجم و گستره اين رويكرد مخلصانه و گاه عاشقانه را بر مى نمايد. رويكردى برانگيخته از شخصيت و فضايل والاى اهل بيت ، و نيز پرتو نورافشان انتساب آنان به آخرين و نورانى ترين خورشيد رسالت. ناگفته نماند كه قرآن كريم و سخنان پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله ، نقشى پايه اى و هميشگى در گستراندن اين شناخت داشته اند ، و طرح مفهوم اهل بيت عليهم السلام و جلوه دادن كرامت ها و فضيلت هاى آنان در آيات الهى ، و تفسير و تطبيق عينى آن از سوى پيامبر ، سنگ بناى شناخت آنان است. ۲ افزون بر اين همه ، ستايش هاى بلند و والاى پيامبرى كه نه به باطل سخن مى راند و نه از سر هوا و هوس ، گفته اى بيان مى دارد ۳ ، كه در جلب توجه مسلمانان پاك نهاد و حقيقت جو به اين شجره طيّبه كه ريشه در خاك و سر در اوج افلاك داشته است ، تأثيرى بسزا داشته است . ستايش هايى بسان :
اهل بيت من ، همتاى قرآن اند .
اهل بيت من ، بسان كشتى نوح اند .
اهل بيت من ، همچون ستارگان آسمان اند .
اهل بيت من ، مانند چشمه ساران زمين اند . ۴
و ...
مسلمانان و حتى ديگرانديشان مرتبط با حوزه هاى علمى اسلام ، همواره به مفهوم و مصداق حقيقى اهل بيت عليهم السلام انديشيده و در پى شناسايى آنها بوده اند ، و نيز دريافت فلسفه

1.الذريعه الى تصانيف الشيعه ، ج ۲ ، ص ۴۸۳؛ ج ۱۶ ، ص ۲۵۷؛ ج ۲۲ ، ص ۳۲۴ ـ ۳۲۶ .

2.سوره احزاب ، آيه ۳۳ و ر . ك : فصل نخست كتاب اهل البيت فى الكتاب والسنّه .

3.«وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَا وَحْىٌ يُوحَى» ، سوره نجم ، آيه ۳ و ۴ .

4.اهل البيت فى الكتاب والسنّه ، ص ۸۳ .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 302827
صفحه از 410
پرینت  ارسال به