ثمانون» ، يعنى امام زمان هم اكنون هشتاد و اندى سال دارند ، كه اگر اين مقدار را به سال تولد حضرتش «255 يا 256» بيفزاييم ، تاريخ تأليف كتاب در دهه چهارم قرن چهارم هجرى تأييد مى شود .
اهميت و اعتبار كتاب
دفاع از انديشه مهدويت ، مبتنى بر سخنان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و جانشينان بر حق اوست ؛ زيرا غيبت ، از شاخ و برگ هاى مسئله امامت است و هر گونه دفاع از حقيقتش و هر نوع تلاش براى استوارسازى پايه هاى آن ، مى بايد در همان فضايى صورت پذيرد كه انديشه امامت شكل گرفته است . از اين رو ، گردآورى سخنان ائمه عليهم السلام در اين باره ، مهم ترين و اساسى ترين كار در اين راستاست. همان گونه كه در بخش پيشين ، «انگيزه نگارش» گذشت ، نعمانى به قصد چنين كارى ، معتبرترين و مفصل ترين تك نگارى در زمينه احاديث مهدويت را سامان داد و به تعبير مصحّح كتاب ، هيچ كتاب ديگرى هم سنگ آن نشد ، گرچه هم سطح با آن شد ۱ از اين رو ، كتاب نعمانى ، سنگ بناى تأليفات ديگر در باره مهدويت شد ، و از همان اوان تدوين ، مورد توجه و اعتناى راويان و عاملان قرار گرفت و به قرائت و نقل و نسخه بردارى از آن اقدام شد . نخستين عالم بزرگى كه از اين كتاب بهره گرفت و اهميت آن را گوشزد كرد ، شيخ مفيد ، آموزگار شيعه است . اين آموزگار بزرگ ، كتاب نعمانى را به عرصه پژوهش آورد و از اين رهگذر ، آن را در معرض استفاده معاصران و شاگردان بزرگ خود همچون سيد مرتضى و شيخ طوسى قرار داد ، تا آنان در كتاب ها و رساله هاى خود از آن بهره گيرند . شيخ مفيد ، خود ، با مشكل غيبت در نيمه دوم قرن چهارم هجرى روبرو بود و براى رفع شبهه ها ، پرسش ها و نيازهاى متعدد در اين زمينه ، به تأليف و تدريس و تبليغ روى آورد . آثار متعدد و كوچك و بزرگ به جا مانده از او در زمينه غيبت امام عصر (عج) ، به خوبى اهتمام اين عالم سخت كوش را نسبت به اين مسئله نشان مى دهد. ۲