345
در پرتوِ حديث

«اعرفوا منازل شيعتنا عندنا على قدر روايتهم عنّا و فهمهم منّا» ، فإنّ الرواية تحتاج إلى الدراية ، و خبر تدريه خير من ألف خبر ترويه ؛ به جانم سوگند كه هيچ كس سرگردان و متحير و مفتون نگشت و از حق نبريد و به باطل و پوچى نپيوست ، جز آن كه اندوخته علم و روايتش اندك بود و از دقت و فهم تهى. اين شوربختان ، به جستجوى دانش همت نگماشتند و رنج به چنگ آوردن و نقلش را از كانهاى ناب آن به جان نخريدند ، و اگر هم نقل مى كردند ، اما با تامل و دقت در آن نمى نگريستند ، باز بسان كسى بودند كه چيزى نقل نكرده است؛ زيرا امام جعفر صادق فرمود: منزلت شيعيان ما را نزد ما ، با مقدار نقل و فهمشان از ما بسنجيد ، كه روايت محتاج درايت است و فهم يك روايت ، از نقل هزار روايت ارزشمندتر است.
افزون بر اينها ، نعمانى گاه به تفسير واژه هاى غريب و لغات كليدى متن اقدام مى كند . همچون واژه «اَتقيا» در ص 37 ، حديث 9 كه آن را به «من يستعمل التقيه» تفسير مى كند ، و «خائف مغمور» در ص 136 ، حديث 1 كه آن را به «الغائب الشخص ، المجهول الموضع» معنا كرده است. او گاه منظور از حديث را با عبارتى كوتاه ، بازگو 1 و گاه معناى لغت را از شيخ خود نقل مى كند . 2 و گاه با توضيحى كامل ، از بدفهمى حديث و تسرّع در استناد به فهم بدوى ، جلوگيرى مى كند . 3

آگاهى هاى جانبى كه كتاب به دست مى دهد

نعمانى به خاطر مطالعات گسترده خود ، در مبحث مربوط به تعداد امامان عليهم السلام ، افزون بر احاديث متعاضد فراوان ، نام اسماء ائمه را از تورات نيز مى آورد و به اين وسيله باب چهارم كتاب ۴ مى تواند به عنوان يك رساله مستقل براى اثبات ائمه اثنا عشر به كار متكلّمان بيايد ، و چون اين احاديث را از راويان اهل سنت برگرفته است ، در احتجاجات كلامى مورد استفاده قرار گيرد .

1.كتاب غيبت ، ص ۲۲۸ ، ح ۸ .

2.كتاب غيبت ، ص ۲۵۰ ، ح ۴ ، واژه «علج».

3.كتاب غيبت ، ص ۳۲۳ ، ح ۴ .

4.كتاب غيبت ، ص ۱۰۲ فصل «ما روى ان الائمة اثنا عشر من طريق العامه و ما يدل عليه من القرآن و التوراة» ، گفتنى است اين عنوان را مصحح محترم كتاب ، براى تسهيل مطالعه افزوده اند .


در پرتوِ حديث
344

شيوه تدوين

نعمانى در چينش احاديث و دسته بندى آنها ، كوشش بسيارى كرده است. او كتاب را به 26 باب و برخى از باب ها را به فصول متعدد تقسيم كرده است. او احاديث مشابه را در كنار هم نشانده و در درون باب و فصل نيز احاديث همسوتر در كنار هم قرار گرفته اند. به عنوان نمونه ، احاديث 10 تا 12 ، ص 174 و 175 ، چون متضمن آيه 21 سوره شعراء هستند در كنار هم آمده اند و احاديث 13 تا 16 ، چون دربردارنده معناى حضور ناشناس امام زمان در مراسم حج است ، پهلوى هم نشسته اند .
به احتمال فراوان ، اين ويژگى ممتاز به همراه گردآورى بيشتر احاديث در باره حضرت مهدى(عج) و نيز نياز زمانه ، موجب آن شده است كه شيخ مفيد و شيخ طوسى رحمه الله ، رساله ها و كتاب هاى خود را در زمينه غيبت ، رنگ و روى كلامى ببخشند و به تدوين صرف حديثى روى نياورند . كلام شيخ مفيد در تأييد اين نظر ، گذشت .

فقه الحديث نعمانى

نعمانى در پايان بسيارى از ابواب ، به توضيح و شرح و بسط روايات مى پردازد و براى اثبات مفاد آنها و يا تحضيض و ترغيب و نيز تحذير و هشدار خوانندگان كتاب در عمل به آنها ، گاه تا ده صفحه مطلب مى نويسد . 1 اين توضيحات با شكلى يكسان ، اما حجمى كوتاه تر در ميان باب و ذيل برخى از احاديث هم آمده است. همچون ص 124 ، ح 3 ، و ص 174 ، ح 9 ، و ص 244 و 245 ، ذيل 45 و 46 .
نعمانى ، به فهم و درايت حديث اهتمام تام داشته است و در مقدمه كتابش چنين مى گويد :
لعمرى ما اُتى من تاه و تحيّر و افتتن و انتقل عن الحقّ و تعلّق بمذاهب أهل الزخرف و الباطل ، إلّا من قلّة الرواية و العلم و عدم الدراية و الفهم ، فإنّهم الأشقياء ، لم يهتمّوا لطلب العلم ، و لم يتعبوا أنفسهم فى اقتنائه و روايته من معادنه الصافية ، على أنّهم لو رووا ثمّ لم يدروا لكانوا بمنزلة من لم يروِ ، و قد قال جعفر بن محمّد الصادق عليه السلام :

1.ر . ك : ص ۴۲ ـ ۵۱ كتاب و براى نمونه هاى تحذير و هشدار به ذيل ح ۴ ، ص ۱۱۲ ، و ح ۱۳ ، ص ۱۱۵ .

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 302851
صفحه از 410
پرینت  ارسال به