و شيخ حرّ عاملى در شرح حال او آورده است:
عالم ، ماهر ، فقيه ، محدّت ، مدقّق ، متبحّر ، كامل و جامع فنون عقلى و نقلى بود و به فضايل اخلاقى ، چون زهد ، عبادت و پارسايى هم آراسته و شاعر و اديب و نويسنده نيز بود. يگانه روزگار خويش و بى نظير در زمان خود بود. ۱
اين تعريف و تمجيدها ، منحصر به عالمان شيعى نيست و برخى دانشمندان اهل سنت نيز ، او را ستوده اند.
شمس الدين جزرى مى گويد:
او بزرگ شيعه و مجتهد در مذهب جعفرى بود و پيشوا در فقه ، نحو و قرائت. او روزگارى دراز همراهم بود ، اما چيزى از او نشنيدم كه مخالف سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله باشد. ۲
و شمس الائمة كرمانى مى نويسد :
مولاى بزرگ و دانا ، پيشواى پيشوايان ، صاحب فضيلت ها ، مجمع منقبت و كمال هاى فاخر و جامع علوم دنيا و آخرت بود. ۳
روش تحقيق الدرة الباهرة
كتاب ، چاپ هاى متعددى دارد. يكى از آن ، چاپخانه حيدريه در نجف به سال (1288 ه ق ) و با تحقيق محمّد هادى امينى است و ديگرى ، چاپ آستان قدس رضوى در مشهد و به سال (1406 ه ق ، برابر 1365 ه ش ) است. اين چاپ را داوود صابرى تحقيق كرده و در تصحيح آن ، از همه نسخه هاى در دسترس سود جسته است ۴ و از اين رو ، ما آن را نسخه اصل قرار داديم و نسخه جباعى را كه كهن ترين نسخه كتاب است ، نسخه سوم قرار داديم.
ما بر آنيم كه نقل هاى علّامه مجلسى در بحار الأنوار نيز مى تواند نسخه ديگرى فرض
1.أمل الآمل ، ج ۲ ، ص ۱۸۱ .
2.غاية النهاية ، ج ۲ ، ص ۲۶۵ .
3.بحار الأنوار ، ج ۱۰۷ ، ص ۱۸۳.
4.مانند كتابخانه وزيرى يزد ، مجموعه شماره ۲۵۸۵ ، نسخه كتابخانه مجلس شوراى ملى ، مجموعه شماره ۱۹۱۸ ، و نسخه كتابخانه آستان قدس رضوى ، شماره ۵۲۱ .