145
درسنامه فهم حديث

اول، هماهنگي کامل ميان ائمه که نتيجه آن، عدم پذيرش اختلاف ميان احاديث آنان است و دوم، وجود نقلهاي متفاوت و رواج شيوه نقل معنا در کنار نقل لفظي.
o جستجوي احاديث هم‌خانواده، سيره محدّثان نيز هست و از اين رو، کتابهاي حديثي شيعه بيشتر به شيوه موضوعي (نه مسندي) تدوين شده است. نمونه مشابه، تفسير موضوعي قرآن است.
o پس از تشکيل خانواده حديث، قدر مشترک نقلهاي گوناگون معتبر مي شود و بخشهاي متفاوت هر نقل نيز به شرط عدم تعارض، اعتبار مي يابند.
o تشکيل خانواده حديث، ما را از نسبت دادن حکم نادرست به دين بازمي دارد و موجب مي شود در اولين برخورد با حديث عام، حکم را عمومي ندانيم. اين نکته در باره حديث مطلق نيز جاري است و نمي توان بدون جستجو از مقيّد، فراگيري آن را حجّت دانست.

پرسش و پژوهش

1. قرينه‌هاي خارجي و خانواده حديث چه نسبتي با هم دارند؟
2. شباهت‌هاي بازيابي خانواده حديث را با تفسير موضوعي قرآن بيان کنيد.
3. شرط اساسي نقل معنا کدام است؟
4. حديث «إنّي لاُحبّ أن أقدمَ علي ربّي و عملي مستوٍ» را با توجه به احاديث مشابه آن در کتاب الکافي، ترجمه کنيد.
5. حديث «من کان رفيقاً في أمره، نال ما يريد من النّاس» را با توجه به احاديث هم خانواده‌اش تبيين کنيد.


درسنامه فهم حديث
144

ذِکْرِ اللهِ، قاسِيه قُلُوبُهُمْ وَ لکِنْ لا يَعْلَمُونَ. 1
به جز ذکر خدا سخن زياد مگوييد، که پرگويان در غير ذکر خدا، دلهايشان سخت است، اما خود نمي دانند.
اين دو حديث مي فهماند که نکوهش سخن فراوان، شامل ذکر خدا نمي شود.

سه.

دو حديث امام علي عليه السلام: «ثَمَرَه الْعَقْلِ مُداراه النّاسِ؛۲ثمره عقل، مداراي با مردم است»؛ و «عِنْوانُ الْعَقْلِ مُداراه النّاسِ؛۳سر‌لوحه عقل، مداراي با مردم است» هر دو مطلق هستند، اما به وسيله حديث «رَأسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الدّينِ مُداراه النّاسِ في غَيْرِ تَرْکِ حَقٍّ؛۴رأس عقل پس از دينداري، مداراي با مردم است، بدون آنکه به ترک حق بيانجامد»، به مداراي حق مدارانه مقيّد مي شود.
اين نمونه‌ها به خوبي روشن مي کند که بازيابي و کنار هم نهادن احاديث مرتبط و مشابه تا چه حد در روشن شدن مقصود اصلي مؤثر است.

چکيده

o قرينه هاي منفصل کلامي در حديث، احاديث ديگري‌اند که مشابه و مرتبط با آن حديث و همگي ناظر به يک موضوع باشند‌.
o ميان احاديث هم‌خانواده، رابطه هاي متعددي مانند تخصيص و تقييد، برقرار است.
o تشکيل خانواده حديث، يعني يافتن اين احاديث و فهم نسبتهاي آنها با همديگر، براي فهم مقصود اصلي گوينده حديث.
o ضرورت جستجو از قرائن و تشکيل خانواده حديث از دو نکته ناشي مي شود:

1.. الکافي، ج ۲، ص ۱۱۴، ح ۱۱ (عمرو بن جميع از امام صادق عليه السلام).

2.. غرر الحکم، ح ۴۶۲۹.

3.. همان، ح ۶۳۲۱.

4.. تحف العقول، ص ۴۲، العقل و الجهل في الکتاب و السنه، ح ۷۶۷.

  • نام منبع :
    درسنامه فهم حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 380322
صفحه از 240
پرینت  ارسال به