161
درسنامه فهم حديث

اکنون نيز فقيهان و عالمان اصول در مباحث تعادل و تراجيح، عهده‌دار حلّ اين مشکل اند و از اين‌رو، ما در اين مجال مختصر، بدان نمي پردازيم؛ چرا که آنان کاوشهاي ژرف و گسترده اي را در حوزه مباحث نظري اين مسئله مطرح نموده و در علم فقه به تطبيق نتايج آن در احاديث و احکام فقهي پرداخته اند. برخي از اين فقيهان، افزون بر ارائه راه حلهاي تعارض، که برگرفته از احاديث است، به عوامل پيدايش تعارض و اختلاف نيز اشاره کرده اند و عواملي مانند بدفهمي، تقيّه، نيافتن قرينه ها، نقل معنا، جعل حديث، تدريجي بودن بيان احکام، متفاوت بودن مخاطبان و اختلاف سطح درک و بينش راويان، اختصاص داشتن به موضوع يا زمان خاص، تفاوت ميان احکام حکومتي و اوّليه و احکام کلّي و شخصي و نيز تصحيفها و دخالتهاي عمدي و غير عمدي راويان و ناسخان را برشمرده اند. ۱
اين کوششها مبحث تعارض و اختلاف را به يکي از شاخه هاي مهم دانش فقه الحديث تبديل کرده و آن را به عرصه سنجش قدرت فقيهان و محدّثان تبديل نموده و به راستي نيز چنين است؛ زيرا حلّ اختلاف اخبار، متوقّف بر داشتن تخصّص در همه شاخه هاي علوم حديث (از مباحث لغوي و ادبي تا رجال و فقه الحديث) است؛ امّا پرداختن به آنها و آوردن نمونه هاي حديثي، خود درخور کتابي مستقل است و از آنجا که چنين کتابي تدوين و منتشر ‌شده، ما در اينجا فقط از يک منظر به آن مي نگريم و آن تأثير مستقيم احاديث معارض بر فهم ما از حديث است. ادّعا اين است که گاه با يافتن احاديث معارض، فهم ما از حديث نخست ژرف تر و يا کاملاً دگرگون مي گردد. مواردي مانند حمل وجوب بر استحباب، حمل وجوب بر رخصت و جواز، حمل نهي بر کراهت، حمل بر تقيّه و ناسخ و منسوخ، همه حاصل در نظر آوردن احاديث معارض است. ما اين تأثير را با بيان نمونه‌هايي نشان مي‌دهيم.

1.. ر. ک: أصول الفقه، مظفر، باب نهم؛ فرائد الأصول، ج ۴، خاتمه؛ کفايه الأصول، آخوند خراساني، مقصد هشتم؛ دروس في علم الأصول، محمد باقر صدر، خاتمه؛ الرافد في علم الأصول، ج ۱، ص ۲۵ و نيز اسباب اختلاف الحديث، محمّد احساني فر، نشر دارالحديث .


درسنامه فهم حديث
160

اين انتظار به‌جا از آغازين روزهاي پيدايي حديث وجود داشته است و سليم بن قيس هلالي از انتساب احاديث متخالف به رسول خدا سرگردان مي شود و به حضور اميرمؤمنان مي شتابد تا آن حضرت راز اين اختلافها را براي او بيان کند. ۱ همين پرسش را محمّد بن مسلم و منصور بن حازم و معلّي بن خُنَيس و کسان ديگري از امام صادق عليه السلام مي پرسند و حتّي امامان معصوم از چگونگي عملکرد پيروانشان به گاه روي دادن تعارض و اختلاف احاديث با يکديگر جويا مي شوند و امام علي عليه السلام به صراحت از توهم تناقض در سخن خود پيشگيري مي کند و به گاه نکوهش دنيا، سخن را داراي جهتها و لحاظهاي گوناگون مي خواند و مي فرمايد:
ألا إنَّ الْحَديثَ ذو شُجُونٍ، فَلا يَقُولَنَّ قائِلُکُمْ إنَّ کَلامَ عَلِي مُتَناقِضٌ، لأنَّ الْکَلامَ عارِضٌ.۲
بدانيد که سخن شاخه‌ها و حالتهاي گوناگوني دارد، پس کسي نگويد که کلام علي متناقض است، چون کلام تحت تأثير حالتهاي گوناگون است.

شيخ کليني بسياري از اين موارد را در باب «اختلاف الحديث» آورده است. ۳ پيش از کليني و پس از او نيز ديگر مؤلّفان کتب حديث چنين بابي داشته‌اند ۴ و هم

1.. الکافي، ج ۱، ص ۶۲، ح ۱.

2.. بحار الأنوار، ج ۴۰، ص ۳۴۷ (به نقل از الأمالي طوسي).

3.. الکافي، ج ۱، کتاب فضل العلم، ص ۶۸ ـ ۶۲.

4.. از راويان بزرگ مي توانيم به محمّد بن ابي‌عمير و يونس بن عبدالرحمان اشاره کنيم (ر. ک: رجال النجاشي، ش ۳۲۷ و ۴۴۷؛ الفهرست، ص ۲۲۶) و از مؤلّفان مي‌توان به برقي، مؤلّف المحاسن ، اشاره کرد که متأسّفانه، اين بخش از کتاب او به دست ما نرسيده است، اگر چه حديث ابن ابي‌يعفور درباره پرسش او از امام صادق عليه السلام در باب الشواهد آمده است (ر. ک: المحاسن، ج ۱، ص ۵ و ص ۲۲۵؛ رجال النجاشي، ص ۶۳)؛ پس از او نيز شيخ طوسي الاستبصار را نوشت که گنجينه اي از اخبار معارض و راه‌حلهاي آن است. همچنين شيخ حرّ عاملي در جامع روايي خود، بابي ويژه اين بحث گشود (وسائل الشيعه، ج ۲۷، ص ۱۰۶)؛ گفتني است که اين دو، کوششهاي خود را در احاديث فقهي متمرکز کردند و به احاديث اعتقادي و اخلاقي نپرداختند.

  • نام منبع :
    درسنامه فهم حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 380337
صفحه از 240
پرینت  ارسال به