بودن گوشت قرباني]، اشکالي در بيرون بردن آن نيست.
احاديث ناظر به اين موضوع، در جوامع روايي و کتب فقهي موجود است. 1
نمونه هاي ديگري، مانند: منع زيارت قبور، 2 روزه روز عاشورا و خوردن گوشت الاغ وحشي نيز قابل ذکر هستند. محمّد باقر حسيني استرآبادي ،مشهور به ميرداماد (1040 ه)، نمونههايي را برشمرده است. 3
گفتني است مباحثي مانند: جري و تطبيق، ظهر و بطن در روايات ناظر به قرآن، اختلاف سطح درک راويان 4 يا نياز مخاطبان 5 و ...، نکاتي است که توجّه به آنها در فهم مقصود گوينده مؤثر است و در کتاب آسيب شناخت حديث به آنها پرداختهايم.
چکيده
o شناخت و بازيابي احاديث معارض و حلّ اختلاف روايات با يکديگر، خود از شاخه هاي مهم دانش فقه الحديث است؛ به ويژه اگر اين تعارض و اختلاف به سادگي قابل حل نباشد.
o اهميت مبحث تعارض و حلّ اختلاف احاديث از آنجاست که ما نمي توانيم معصومان را داراي انديشه ها و سخنان معارض بدانيم و احکام متناقض را به آنان نسبت دهيم.
o عوامل پيدايش تعارض اخبار متعدّداند و برخي مانند: بدفهمي، نيافتن قرينه ها، تصحيف، نقل معنا، جعل حديث و اختلاف سطح راويان و مخاطبان به ما
1.. براي نمونه ر. ک: المحاسن، ج ۲، ص ۳۲۰؛ الکافي، ج ۴، ص ۵۰۱؛ السرائر، ج ۳، ص ۱۳۰؛ تذکره الفقهاء، ج ۸، ص ۳۲۳.
2.. «نَهَيْتُکُمْ عَنْ زيارَه الْقُبُورِ فَزُورُوها» (صحيح مسلم، ج ۳، ص ۶۵).
3.. الرواشح السماويه، ص ۲۴۹ ـ ۲۴۷.
4.. مانند تفسير تفث در آيه وَلْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ که معناي گفته شده به ذريح محاربي با معناي ارائه شده به ديگر راويان، متفاوت است (ر. ک: الکافي، ج ۴، باب الحجّ).
5.. مانند احاديث «جوع» و «دنيا» و «آخرت».