51
درسنامه فهم حديث

حديث متمايز مي سازد. ۱
کار مجلسي اول، بر آوردن احاديث مشابه و شارح و نيز يافتن قرائن مقاميه ۲ و اخباريه ۳ استوار است. ۴ وي به احاديث مشابه از اهل سنّت نيز اشاره مي کند. ۵
مجلسي اول افزون بر بررسي اسناد روايات، به نقد مضموني نيز مي پردازد و کوششهايش را در تأويل و يافتن معنايي مقبول براي اخبار مخالف اجماع و فتواي مشهور فقيهان ارائه مي دهد. ۶ او تعارض روايات را نيز گوشزد مي کند و در صدد حل آنها برمي آيد. ۷
نسخه برداري متعدد از روضه المتقين، اهميت، کارآمدي و استقبال عالمان را از آن نشان مي دهد. ۸
مجلسي اول صحيفه سجاديه را نيز به زبان فارسي و عربي شرح کرده است. شرح عربي رياض المؤمنين و حدائق المتقين نام دارد. او همچنين خطبه متقين و زيارت جامعه کبيره را به فارسي شرح کرده و شيخ آقا بزرگ از شرح کوتاهش بر «حديث صُنْع» (سِتَّه أشْياءَ لَيسَ لِلْعِبادِ فيهِ صُنْعٌ ...) ياد نموده است. ۹

ويژگيهاي کلي دوره

1. رويکرد دوباره به حديث، همچنين تدوين مجموعه احاديث شيعه، محدّثان را متوجه تعليقه و شرح‌نويسي بر کتب اربعه و نيز صحيفه سجاديه کرد.

1.. همان، ج ۶، ص ۴۱۲ و ۴۷۰.

2.. قرائن مقاميه، قرينه‌هاي سخن در همان مجلس‌اند، اما از جنس سخن و کلام نيستند.

3.. قرائن اخباريه يعني آنچه در اخبار شايع است.

4.. همان، ج ۱، ص ۳۴۴ (کلمات الفرج)، ص ۳۶۵ (کرامه الميّت تعجيله) و ج ۶، ص ۴۴۵.

5.. ر. ک: همان، ج ۱، ص ۱۶۹، نخستين حديث (باب سواک).

6.. ر. ک: همان، ج ۶، ص ۵۰۶.

7.. ر. ک: همان، ج ۶، ص ۲۴۵ ـ ۲۴۳.

8.. اين کتاب در سال۱۳۹۳ ه (۱۳۵۲ ش)، به تصحيح سيد حسين موسوي کرماني و شيخ علي پناه اشتهاردي و به ‌وسيله بنياد کوشان پور به چاپ رسيد. براي آگاهي بيشتر از اين شرح ارزشمند، ر. ک : مجله علوم حديث، شماره ۳۴، مقاله (تلاشهاي علامه مجلسي در فهم متن)، و شماره ۳۵، مقاله ( از مفهوم تا مقصود).

9.. الذريعه، ج ۴، ص ۹۶.


درسنامه فهم حديث
50

گفتني است اين شرح‌نويسي‌‌ها در قرون دهم و يازدهم، به الکافي محدود نبوده است و بسياري از همين عالمان و نيز عالمان ديگر به شرح ديگر کتب اربعه، به ويژه تهذيب الأحکام دست يازيده اند که برخي را خواهيم آورد و مشتاقان آگاهي بيشتر را به مقدمه مصحّحان اين کتب ارجاع مي هيم. ۱

محمد تقي مجلسي

در اين بخش، بايد از کوششهاي محمدتقي مجلسي، پدر علامه مجلسي (1070 ـ 1003 ه) ياد کنيم. او سه شرح بر دو کتاب از کتب اربعه نگاشت: إحياء الإحياء، که شرح مختصري بر تهذيب الأحکام است و روضه المتقين في شرح أخبار الأئمه المعصومين، که شرح کامل، مفيد و استواري به زبان عربي بر کتاب من لايحضره الفقيه است. او شرحي فارسي هم بر اين کتاب دارد که لوامع قدسيه يا لوامع صاحب‌قراني ناميده مي شود.
روضه المتقين حاصل قلم پخته مؤلّف در سنين کمال است. ۲ مجلسي لغات مبهم و نکات مفصّل حديث را توضيح مي دهد و گاه معناي اصطلاحي آن را هم بيان مي کند ۳ و به اراده معناي مجازي (و نه حقيقي) توسط معصومي که روايت از او نقل مي‌شود، تذکر مي دهد و از اين رهگذر، از بروز اشکالات احتمالي در حديث پيشگيري مي‌کند. ۴ او اضطراب متن را به مانند اضطراب سند نشان مي دهد و براي فهم معناي حديث، نسخه هاي گوناگون و متن کامل حديث را مي يابد و آن را ارائه مي دهد ۵ و کلام راوي را از سخن امام و شرح شيخ صدوق را از

1.. الکافي، ج ۱، ص ۳۳ ـ ۳۰، (مقدمه)؛ تهذيب الأحکام، ج ۱، ص ۴۸ ـ ۴۷؛ من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص يح و يط؛ الذريعه، ج ۱۴، ص ۹۴.

2.. ر. ک: روضه المتقين، ج ۱، ص ۲ (مقدمه مؤلّف). نگارش کتاب در سال ۱۰۶۳ ه به پايان رسيده است.

3.. ر. ک: همان، ج ۱، ص ۳۱، ۱۶۹، ۳۵۱، ۳۳۴ و ج ۶، ص ۴۴۱، ذيل کلمات طهور، سواک، شدق، ذوائب، عارضين و السفله.

4.. همان، ج ۶، ص ۵۰۶.

5.. همان، ج ۱، ص ۳۶۵، (لا ألفينّ ولا ألقينّ) و نيز: ج ۶، ص ۲۳، ۴۱۳ و ۴۳۹.

  • نام منبع :
    درسنامه فهم حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 382961
صفحه از 240
پرینت  ارسال به