آخرين پيامبر در يك نگاه - صفحه 5

جاودانه‌اى را براى پيامبر و دولت و امتش ترسيم و نقشه‌هاى منافقان را آشكار و رسوا سازد و از توطئه‌هاى يهود بر ضد پيامبر خاتم و دولت نوپا و جهانى‌اش پرده بردارد.

قريش از خارج مدينه و يهود از داخل اين شهر، شخص پيامبر و دولت او را، نشانه رفتند. رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم تحركات همگى را زيرنظر داشت و بدين سان، در سال دوّم هجرت، هشت غزوه و دو سريّه پياپى صورت گرفت و غزوه بدر بزرگ در ماه رمضان همان سالى كه روزه واجب شد رخ داد و آن‌گاه قبله تغيير يافت. و به استقلال امت مسلمان و دولت اسلامى، بعد جديدى بخشيد.

سال دوم، از سويى سرشار از پيروزى‌هاى نظامى و از سويى ديگر فرو آمدن دستورات سياسى و اجتماعى بود. در اين سال، نخستين شكست خفّت بار نصيب قريش و يهوديان شد، چنان‌كه در همين سال بنى قينقاع، نخستين قبيله يهود كه مدينه را وطن خود برگزيده و در پى پيروزى مسلمانان در بدر بزرگ با رسول خدا پيمان‌شكنى كردند، از مدينه بيرون رانده شدند.

تحركات نظامى قريش بر ضد اسلام و مسلمانان از خارج مدينه ادامه يافت و قبايل يهود سه سال پياپى، چندبار پيمان خويش را با رسول اكرم شكستند و بدين‌ترتيب، به وجود آمدن پنج غزوه احد، بنى نضير، احزاب، بنى قريظه و بنى مصطلق در اين سه سال، بار فوق العاده سنگينى را بر دوش پيامبر و قاطبه مسلمانان نهاد.

در سال پنجم كه مسلمانان از خود رشادت‌هاى بزرگى نشان دادند خداوند، مكر و حيله احزاب مدينه و يهود را، به خودشان برگرداند و با مأيوس شدن قريش از درهم كوبيدن قدرت مسلمانان، خداوند زمينه را براى‌

صفحه از 10