آخرين پيامبر در يك نگاه - صفحه 4

كامل به سمت مدينه هجرت كرد و درحالى‌كه مردم مدينه براى استقبال وى در آمادگى كامل به سر مى‌بردند وارد آن ديار گرديد و در آغاز ماه ربيع الاول به منطقه «قبا» رسيد و بدين‌سان، هجرت مبارك آن بزرگوار به دستور آن حضرت مبدأ تاريخ اسلام به‌شمار آمد.

پيامبر خاتم دست به تأسيس نخستين دولت اسلامى زد و در سال نخست هجرت، با شكستن بت‌ها و بناى مسجد نبوى به عنوان مركز فعاليت و دعوت و حكومت خويش و با ايجاد پيمان برادرى ميان مهاجر و انصار پايه و اساس اين دولت را استحكام بخشيد تا بدين‌وسيله پايگاه مردمى استوارى ايجاد كند و بناى دولت جديد بر آن قرار گيرد، افزون بر آن، به نگارش بخشنامه‌اى پرداخت كه ارتباط برخى قبايل با بعضى ديگر در آن تنظيم يافته بود و نيز پيمان‌نامه‌اى با قبايل يهود امضا نمود كه خطوط كلى نخستين نظام ادارى و حكومتى اسلام را شامل مى‌شد.

دولت نوپا و هم‌چنين رسالت اسلامى، با رويارويى ددمنشانه‌اى كه از ناحيه قريش در جهت براندازى رسالت و دولت اسلامى انجام گرفت، مواجه شد و بدين‌ترتيب، جنگى پس از جنگ ديگر بر ضد مسلمانان افروخته گشت و پيامبر اكرم و مسلمانان، ناگزير به دفاع از خويش شدند.

سال‌هاى دفاع از اين دولت جوان با نخستين سريّه‌۱ اعزامى نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به فرماندهى عمويش حضرت حمزه در هفتمين ماه پس از هجرت صورت پذيرفت و تا پايان سال نخست هجرت، سه سريّه تدارك ديد.

در اين سال آيات بسيارى از سوره بقره بر آن حضرت نازل گرديد تا دستورات‌

1.( ۱). گروهى از لشكر به تعداد پنج تا سيصد تن.

صفحه از 10