مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : أعلام الهدایه: الإمام محمد بن على الباقر(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 242
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

أعلام الهدایه: الإمام محمد بن على الباقر(ع)

اثری است تاریخی درباره امام پنجم، امام محمد باقر(ع) که با گرایش کلامی نوشته شده و هدف آن، ارائه زندگینامه امام و معرفی شخصیت ایشان و اثبات مقام امامت برای امام باقر است.

اثری است تاریخی درباره امام پنجم، امام محمد باقر(ع) که با گرایش کلامی نوشته شده و هدف آن، ارائه زندگینامه امام و معرفی شخصیت ایشان و اثبات مقام امامت برای امام باقر است. نویسندگان که با بهره گیری از منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت و شیعه این اثر را فراهم آورده اند، تلاش کرده اند تا مقام امامت آن حضرت را با معرفی فضائل و برجستگی های علمی و اخلاقی ایشان به اثبات برسانند و به پرسش های مطرح درباره امام پنجم به صورت غیر مستقیم پاسخ دهند.

کتاب در چهار باب سامان یافته و هر بابی سه فصل دارد:

باب نخست، امام را در یک چشم انداز معرفی، و بازتاب شخصیت وی را در افکار و اندیشه رجال و بزرگان دینی، نمایانده و مظاهر اخلاقی آن حضرت، از قبیل بردباری، شکیبایی، سخاوت، فقیرنوازی، عبادت، حج گزاری و مناجات با خدا را بیان کرده است.

باب دوم در تولد امام و دوره های گوناگون حیات امام از قبیل دوره پیش از امامت و امامت اوست.

باب سوم در جهاد و سیر حرکت رسالی خاندان اهل بیت(ع) است که تداومش با جهاد و نقش آفرینی امام باقر(ع) صورت گرفته است. در همین باب، رویارویی امام با حاکمان بنی امیه و ویژگی ها و خطوط و انحرافات گوناگون در آن دوران و نقش امام در اصلاح انحراف ها، سخن گفته شده است.

در باب چهارم فعالیت های معنوی، فرهنگی، علمی و سیاسی امام با تشکیل جمعیتی صالح و با انگیزه، شهادت و نیز میراث فرهنگی و علمی ایشان از قبیل میراث تفسیری، حدیثی، کلامی، تاریخی، و فقهی بررسی و گزارش شده است.

ترجمه
پیشوایان هدایت: شکافنده علوم حضرت امام محمد باقر(ع)، سید منذر حکیم با همکاری سید شهاب الدین حسینی، مترجم: کاظم حاتمی طبری، قم، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۵ ش، ۳۶۰ ص، وزیری