مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : إتقان المقال فی أحوال الرجال
پديدآورنده : محمد طه نجف
زمان پدیدآورنده: 1241 ـ 1323ق
محل نشر : نجف
ناشر : المطبعة العلویة
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 398
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

إتقان المقال فی أحوال الرجال

این کتاب در سه بخش تنظیم شده است که عبارت اند از: شرح حال راویان ثقه، حَسَن و ضعیف. در هر بخش، اسامی بر اساس ترتیب حروف الفبا تنظیم شده اند.

این کتاب در سه بخش تنظیم شده است که عبارت اند از: شرح حال راویان ثقه، حَسَن و ضعیف. در هر بخش، اسامی بر اساس ترتیب حروف الفبا تنظیم شده اند.

در قسم اوّل، در توثیق راویان از شرح حال آنها و سخن ائمه معصوم(ع)استفاده شده است.

در قسم دوم (حسان)، مدح این راویان یا از اخبار و یا از قراین تهیه شده است.

در قسم سوم (ضعفا) نیز ضعف راویان یا از روایاتی که بر جرح و فساد مذهب آنها دلالت دارد و یا بر اساس مهمل بودن آنها آورده شده است.

مقدمه مختصر کتاب، در بردارنده ضرورت علم رجال، و بیان رموز به کار رفته در ارتباط با کتاب های رجالی است که از آنها شرح حال راویان اخذ شده است.

مؤلّف در هر بخش در شرح حال هر راوی، ضمن بیان این که در مورد این شخصیت در هر یک از مصادر رجالی اوّلیه چه مطالبی وجود دارد، به هر نوع مطلبی که مشخّص کننده احوال راوی باشد، اشاره می نماید که عبارت اند از: بیان نام کتاب راوی و ذکر طریق مؤلّف به آن کتاب، و نام، کنیه و لقب راوی به همراه تصحیف هایی که احتمالاً در این موارد ملاحظه شده است. همچنین مشخّص شده است که وی از اصحاب کدام یک از ائمه معصوم(ع)بوده و سخنان معصومان(ع)در مورد این شخصیت، بیان شده است.

راوی و مروی عنه هر راوی به طور محدود مشخّص شده و ادلّه ای که بر توثیق یا حُسن و یا ضعف راوی دلالت کند، بیان شده است.

شایان ذکر است که در وهله اوّل، نام این کتاب أحیاء الأموات من أسماء الرواة بوده است و سپس مؤلّف از این نام عدول کرده و آن را اتقان المقال فی أحوال الرجال نامیده است.

محقّق تهرانی در الذریعة (ج ۱۰، ص ۱۲۲) این کتاب را با عنوان رجال الشیخ محمّد طاها نجف فهرست نموده است.