مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امیرالمؤمنین: خلیفة الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم
پديدآورنده : علی دوانی
زمان پدیدآورنده: م 1385 ش
محل نشر : تهران
ناشر : مطهر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1382ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 207
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امیرالمؤمنین: خلیفة الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم

پژوهشی است در باره برخی از ابعاد حیات امام علی(ع).

پژوهشی است در باره برخی از ابعاد حیات امام علی(ع). این اثر، به شیوه توصیفی و با بهره گیری از کتاب های حدیثی و تاریخی نگاشته شده و در شش فصل سامان یافته است.

در فصل نخست، به همراهی امیرمؤمنان با پیامبر در مکه، همراهی امام علی با پیامبر خدا در دوران کودکی، اسلام آن حضرت و ماجرای لیلة المبیت، پرداخته شده است. با پیامبر در مدینه،، حرکت علی(ع) از مکه به مدینه، ازدواج علی(ع) با حضرت فاطمه(س) و برخی از فضایل آن حضرت، مطالبی است که در فصل دوم تشریح شده است.

فصل سوم، از شجاعت و قدرت بدنی بی نظیر علی(ع) در جنگ های صدر اسلام، در جنگ بدر، بنی مصطلق، خندق، بنی قریظه، خیبر، ذات السلاسل، حنین، جنگ با قبیله طی و در جنگ های به وقوع پیوسته در دوران خلافت آن حضرت مانند: جنگ های جمل، صفین و نهروان بحث شده است.

صدقات و اوقاف امیر مؤمنان(ع)، موضوع فصل بعدی است و در همین فصل از موقوفات پیامبر و حضرت فاطمه زهرا نیز، نام برده شده است.

فصل دیگر کتاب به امیر مؤمنان و ایرانیان اختصاص دارد. در این فصل، ارتباط امیر مؤمنان با ایرانیان از جهات گوناگون بحث شده است. فتح ایران با نظر امیر مؤمنان، ستایش ایشان از ایرانیان، رفتار علی(ع) با دختران یزدگرد، تقسیم بیت المال به طور مساوی میان عرب ها و ایرانی ها از سوی آن حضرت، برخورد وی با ایرانیان در شهرهای مداین و انبار و مطالبی در باره سلمان فارسی گزارش شده است.

در فصل پایانی کتاب، اعطای لقب امیر المؤمنین، خلیفة الله، خلیفة رسول الله، صدیق اکبر و فاروق اعظم به علی(ع) از سوی پیامبر(ص) بررسی شده است.