مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ پیامبر اسلام(ص)
زمان پدیدآورنده: م 1343 ش
محل نشر : تهران
ناشر : دانشگاه تهران
نوبت چاپ : ششم
تاریخ انتشار : 1378 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 766
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ پیامبر اسلام(ص)

کتاب، گزارش جامع و مستندی از تاریخ حیات پیامبر گرامی اسلام و حوادث دوران زندگی وی از آغاز تا اندکی قبل از رحلت آن جناب می باشد.

کتاب، گزارش جامع و مستندی از تاریخ حیات پیامبر گرامی اسلام و حوادث دوران زندگی وی از آغاز تا اندکی قبل از رحلت آن جناب می باشد. نویسنده، که از افراد پر اطلاع و دقیق در تاریخ اسلام و سیره اهل بیت است، با تتبع در منابع سیره نگاری کهن، محتوای تاریخ اسلام را از اجداد پیامبر(ص) تا غزوه تبوک و بیست و چهار وفد از وفودی که پس از آن غزوه به حضور حضرت رسیدند، گزارش کرده است.

وی به بعضی از حوادث مهم سال های اخیر تاریخ آن حضرت از جمله حجة الوداع، واقعه غدیر خم و نیز وفات پیامبر(ص) اشاره نکرده شاید به علت عدم وفای عمر مؤلف بوده است. در کمتر از یک سوم کتاب افزون بر اشاره به ویژگی ها و سرگذشت قریش و اجداد پیامبر، به زندگانی پیامبر(ص) در دوران مکه، مواجهه و گرفتاری های آن حضرت در برخورد با قریش پرداخته شده و بقیه مطالب مربوط به حوادث دوران مدینه به ویژه سریه ها، جنگ های متعدد آن حضرت با قریش و یهودیان و نقشه های مخالفان اسلام می باشد که به ترتیب سنوات تاریخی تنظیم و گزارش شده است.

ضبط و ثبت دقیق و اعراب گذاری اعلام و مکان ها، و مستندسازی محتوای مطالب و گزارش ها به منابع تاریخی و سیره ای دست اول از ویژگی های این اثر است. دکتر ابوالقاسم گرجی نیز، در تجدید نظر و اضافات خود علاوه بر نوشتن چند مقدمه بر چاپ مکرر این کتاب و بیان مزایای هر یک از چاپ ها، به پاره ای از انتقادات به برخی از گزارش های نویسنده اشاره کرده و توضیحات خود را ارائه داده است.

در پایان کتاب سیاهه آیات، احادیث، اعلام، قبایل، مکان ها، اشعار و غزوات مورد اشاره مؤلف، آمده است.