مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : روات و محدثین نهج البلاغه
پديدآورنده : محمد دشتی
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه فرهنگی و تحقیقاتی امیر المؤمنین(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 1840
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

روات و محدثین نهج البلاغه

کتاب حاضر، در مستندسازی خطبه ها، سخنان، نامه ها، وصایا، عهدنامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه است.

کتاب حاضر، در مستندسازی خطبه ها، سخنان، نامه ها، وصایا، عهدنامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه است. از آنجایی که نهج البلاغه کتابی بی بدیل و در بردارنده تعاليم آموزنده و گرانسنگ است و سید رضی نیز، به جهت اهتمام به گزینش خطبه ها و سخنان فصیح امیر مؤمنان، به ذکر سند آنها اهتمامی نورزیده، مستند کردن آنها، از اهمیت بسیاری برخوردار است تا این سخنان، جایگاه خود را در میان سایر تعالیم و آموزه های دینی بیابد؛ چه اینکه سخنان هر چه ارزشمند باشنده اعتبارشان به مستند بودن و امکان نسبت داده شدن به معصوم است.

محقق کتاب، با بهره گرفتن از نوشته ها و تحقیقات پژوهشگران و منابع حدبئی، اسناد و مصادر خطبه ها، نامه ها، پیمان نامه ها، و وصایا و کلمات قصار را در پاورقی کتاب مشخص کرده و با این عمل، کار را برای نهج البلاغه پژوهان هموار و آسان ساخته است. وی برای این اثر، هفت سال تحقیق و مطالعه کرده است، و در عین حال سند همه خطبه ها و سخنان یافت نشده و از این رو، این پژوهش همچنان باید ادامه پیدا کند.

پژوهشگر، ترتیب کتاب نهج البلاغه را حفظ کرده و در هر خطبه و سخنی، در پاورقی مسانید آنها را با ذکر مصدر آورده است. مصادر کاوش شده، کتاب های حدیثی و تاریخی شیعه و اهل سنت است. اسناد گردآوری شده، گاه به ده ها سند می رسد، که از مصادر گوناگون مشخص شده است.