استادان و راويان
وي علاوه بر امام سجّاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام، از اَعمش، فُضيل بن عمر، ابو اسحاق هَمْداني، سعيد بن مسيب، زُراره، انس بن مالک و حکم بن عُتَيبه روايت کرده است و کساني چون: شُعْبه، ادريس بن يزيد اَوْدي، سفيان بن عُيينه، ابو الفرج، ابو ايوب، ابو جميله، ابن ابي عُمَير و جميل بن دُرّاج از او روايت کردهاند.
روايات و آثار
ابان، نزد بسياري از دانشمندان معروف زمان خود و بويژه امام صادق عليه السلام ـ که گفته ميشود از ايشان نزديک به سي هزار حديث شنيده ـ ، ۱ شاگردي کرده است. از کتابهاي
ابان، ميتوان به: کتاب الفضائل، کتاب صفّين، کتاب القرائة و يک اصل اشاره کرد که در کتابهاي فهرستنگاري از آنها ياد شده است. از ابان، حدود صد روايت در کتب اهل سنّت نقل شده است، با اين حال، بخاري از ابان، روايتي نقل نکرده است. ۲ ابن نديم، ۳ نجاشي، ۴ و شيخ طوسي، ۵ از شماري از آثار ابان ياد کردهاند. ابنعدي نيز در الکامل، از اخبار و آثار او ذکري به ميان آورده و معتقد است که درباره روايت وي ضعفي نرسيده و او صالح الرّوايه است. ۶
از مشهورترين کتابهاي ابان، کتاب القرائة است که نجاشي و شيخ از آن ياد کردهاند و احتمالاً همان کتاب القرائات ذکر شده ابننديم است. ۷ شيعيان، معتقدند که اين کتاب، نخستين تأليف در علم قرائت به شمار ميرود. بنا بر اين، وي را ـ که از اهل کوفه و شيعيان امام زين العابدين عليه السلام است ـ ، بايد اوّلين مدوّن در علم قرائت دانست. ابان همچنين، کتابي در غريب القرآن داشته است. ۸
از کتاب وي درباره تفسير نيز بر ميآيد که وي در دانش تفسير هم استاد بوده است. ۹ اين کتاب، تفسير غريب القرآن نام دارد که احتمالاً همان کتاب معاني القرآن ياد شده ابننديم است. شيخ طوسي ميگويد :
ابان، کتاب تفسير غريب القرآن را با شواهدي از شعر عربي توضيح ميدهد. نقلهايي از ابان درباره کلمات گوناگون قرآن در دست است که ميتواند از همان کتاب باشد. ۱۰
نجاشي ميگويد:
محمّد بن عبد الرّحمان، کتاب تفسير ابان و کتاب ابو رواق عطية بن حرث و محمّد بن سائب را جمع کرد و از مجموع آنها کتابي فراهم آورد. مسلم و چهار تن ديگر از اصحاب مسانيد (يعني: ابنماجه، ابوداوود، ترمذي و نسايي) از او نقل کردهاند. در اين روايات، عِکْرِمه، حکم بن عُتَيبه، شُعْبه و ابن مبارک از او نقل ميکنند. ۱۱
سنّ ابان هنگام وفات، درست مشخص نيست؛ ولي با توجّه به اين که وي از امام زين العابدين عليه السلام نيز حديث شنيده است ۱۲ و رجاليان شيعه، وي را در اصحاب آن حضرت ذکر کردهاند، ۱۳ بايد گفت که وي در حدود سال هشتاد هجري (سال ولادت امام صادق عليه السلام) نوجواني با قابليت سماع بود. بنا بر اين، سنّ وي هنگام وفات (141 ق) در حدود 74 سال بوده است. ۱۴
ابان را ميتوان سرآغاز شکلگيري دوران اوج مکتب حديثي شيعيان کوفه دانست. وي تعريفي خاص از شيعه ارائه داد و امام را رهبر ديني ميدانست. او ميگويد:
شيعه، کسي است که وقتي مردم در گفتار پيامبر صلي الله عليه و آله اختلاف پيدا کنند، سخن علي عليه السلام را بپذيرد و وقتي در گفتار علي عليه السلام اختلاف پيدا کنند، سخن جعفر بن محمّد عليه السلام را قبول کند. ۱۵
1.رجال النجاشي، ص۱۲، ش۷.
2.سير أعلام النبلاء، ج۶، ص ۳۰۸، ش۱۳۱.
3.الفهرست، ابن نديم، ص۲۷۶.
4.رجال النجاشي، ص۱۱.
5.الفهرست، طوسي، ص ۱۷ـ ۱۸.
6.الکامل في ضعفاء الرجال، ج۱، ص۳۹۰.
7.الفهرست، ابن نديم، ص۲۷۶.
8.رجال النجاشي، ش۷، ص۱۰.
9.ميراث مکتوب شيعه، ص ۱۵۰.
10.همان، ص ۱۵۴و ۱۵۵.
11.سير أعلام النبلاء، ج۱، ص۲۰۵، ش۱۰۴.
12.الکافي، ج۶، ص۲۳۶.
13.رجال الطوسي، ص ۱۰۹، ش۱۰۶۶.
14.ر.ک: ميراث مکتوب شيعه، ص۱۵۰ـ ۱۵۱.
15..۱ رجال النجاشي، ش۷، ص۱۲.