219
مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)

3. اصفهان

شهر اصفهان در سده‌هاي نخست اسلامي، از شهرهاي سنّي‌نشين ايران به شمار مي‌آمد. با اين حال، راويان و محدّثان شيعه به اين شهر، رفت و آمد داشتند. ابراهيم بن محمّد بن سعيد ثقفي، از اين جمله است که از کوفه به اصفهان رفت و در همين شهر وفات کرد. سبب هجرت وي از کوفه به اصفهان آن بود که وي کتابي به نام المعرفة در مناقب اهل بيت عليهم السلام و مثالب دشمنان ايشان نوشت. برخي از دانشمندان کوفه، او را از نشر آن کتاب به سبب داشتن مثالب دشمنان اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله منع کردند. ابراهيم پرسيد: کدام شهر از عقايد شيعيانْ دورتر است؟ گفتند: اصفهان. ابراهيم قسم خورد که آن را در اصفهان روايت کند. سپس به آن جا رفت و رحل اقامت افکند. ۱ گروهي از محدّثان بزرگ اصفهان، از جمله حسن زعفراني و احمد بن علويه اصفهاني، از وي روايت کرده‌اند.

4. سيستان

حريز بن عبد الله اَزْدي، از راويان شيعه کوفه بود که براي تجارت به سيستان رفت و آمد مي‌کرد و به سِجِستاني معروف شد. وي از شيعياني بود که در زمان امام صادق عليه السلام با خوارج سيستان جنگ کرد و گفته‌اند که اين موضوع را از امام صادق عليه السلام مخفي مي‌داشت. ۲

5. طبرستان

محمّد بن اسلم طبري بجلي، از راوياني معرّفي شده که براي تجارت، به طبرستان سفر مي‌کرد. وي را غالي و فاسد الحديث دانسته‌اند. ۳

د ـ ديگر مناطق

1. مصر

مصر نيز از مناطقي است که برخي راويان کوفي در آن جا ساکن شدند، از جمله: ابو عيسي عبيد الله بن فضل نَبْهاني ۴ و محمّد بن احمد بن ابراهيم جُعفي، معروف به صابوني. وي ابتدا زيدي بود، امّا به اماميه گرويد و در مصر، منزلتي والا داشت. ابراهيم جُعفي، کتاب‌هاي بسياري نيز نوشته است. ۵
همچنين، محمّد بن محمّد بن اشعث، مکنّي به ابو علي کوفي، در مصر سکونت کرد و کتاب الحج را نوشت که در آن، روايات اهل سنّت از امام صادق عليه السلام در موضوع حج، گرد آمده است. ۶

1.همان، ش۱۹؛ لسان الميزان، ج۱، ص۱۰۲.

2.رجال النجاشي، ش۳۷۵.

3.همان، ش۹۹۹.

4.همان، ش۶۱۶.

5.همان، ش۱۰۲۲.

6.همان، ش۱۰۳۱.


مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
218

2. ري

شهر ري، از مراکز مهمّ حديثي شيعه است؛ چنان که برخي، حوزه فقهي ـ حديثي قم و ري را با هم، جانشين مکتب کوفه دانسته‌اند. ۱ رواج حديثي اين مکتب، در سده‌هاي سوم و چهارم هجري بود. از جمله راويان کوفي‌اي که در ري ساکن شدند، ابو عبدالله حسين بن يزيد نوفلي است که در شعر و ادبيات نيز دستي داشت. وي در ري ساکن شد و در همين شهر وفات يافت. برخي از قمي‌ها گفته‌اند که وي در آخر عمر، به غلوّ درافتاد؛ ولي نجاشي روايتي دالّ بر اين امر نيافته است. وي دو کتاب التقية و السنّة را نوشته بود. ۲
ابو الحسين محمّد بن جعفر اسدي، راوي کوفي ديگري است که ري را براي سکونت برگزيد. وي، ثقه و صحيح الحديث معرّفي شده است؛ ولي دو اتّهام براي وي برشمرده‌اند: يکي روايت از ضعفا و ديگر، قول به جبر و تشبيه. ۳ راوي کوفي ديگر، يحيي بن علاء بجلي است که ثقه بود و کتابي نيز براي او ذکر کرده‌اند. ۴
همچنين، بايد از ابو جعفر محمّد بن بکران رازي ياد کرد که در کوفه ساکن شد و باقي عمر خويش را در آن جا سپري کرد و کتاب الکوفه و موضع قبر امير المؤمنين عليه السلام و نيز شرف التّربة را نوشت. ۵

1.مقدمه شرح اللمعة الدمشقية، ج۱، ص۴۳؛ شناخت و تحليل مکتب حديثي قم از آغاز تا قرن پنجم هجري، ص۴۸ و ۱۱۹.

2.رجال النجاشي، ش۷۷.

3.همان، ش۱۰۲۰.

4.همان، ش۱۱۹۸.

5.۱ . همان، ش۱۰۵۲.

  • نام منبع :
    مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
    قیمت :
    40000 ریال
تعداد بازدید : 126951
صفحه از 352
پرینت  ارسال به