259
مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)

2. کتاب‌هاي برجاي مانده تا سده پنجم

يک. اصل يعقوب بن شعيب بن ميثم

تصريح کننده: شيخ مفيد (م 413 ق)
اين کتاب، نزد شيخ مفيد بوده است. وي درباره روايتي از محمّد بن يعقوب بن شعيب مي‌نويسد:
محمّد نمي‌تواند اين حديث را از پدرش نقل کرده باشد؛ زيرا يعقوب بن شعيب، اصلي دارد که همه روايات خود را از امام صادق عليه السلام در آن گرد آورده. پس اگر اين روايت از روايات يعقوب بن شعيب بود، آن را در اصل خود مي‌آورد و نبودن حديث مذکور در اصل يعقوب، دليل برساختن حديث است. ۱

دو. کتاب «صفة الجنّة و النّار» سعيد بن جناح کوفي

تصريح کننده: شيخ مفيد
به نظر مي‌رسد کتاب صفة الجنّة و النّار ـ‌ که در اختصاص شيخ مفيد با واسطه احمد بن محمّد بن عيسي نقل شده ـ ، همان کتاب نام برده شده ‌توسط نجاشي است. ۲ علّامه مجلسي تصريح مي‌کند که نقل اختصاص، از کتاب سعيد بن جناح بوده است. ۳

سه. کتاب «أخبار أبي حنيفه و مسنده»

تصريح کننده: ابو نعيم اصفهاني (م 430 ق)
نجاشي و شيخ طوسي، در آثار ابن عقده، از اين کتاب نام برده‌اند. ۴ در ميان مسندهايي که از ابو حنيفه ياد شد، نام مسند ابن عقده نيامده است، ۵ بنا بر اين، اين کتاب مي‌تواند تنها معرفي مسندي از ابو حنيفه باشد. با اين حال، ابو نعيم اصفهاني در مهم‌ترين مسند ابو حنيفه، در دو موضع، از کتاب ابن عقده ياد کرده است. ۶

1.جوابات أهل الموصل، ص ۲۴.

2.الاختصاص، ص۳۴۵ ـ ۳۶۵.

3.بحار ا?نوار، ج۸، ص۲۲۰.

4.رجال النجاشي، ص۹۴، ش۲۳۳؛ الفهرست، طوسي، ص۷۴، ش۸۶ .

5.مسند أبي حنيفة، ص۱۱ ـ ۱۲ (مقدّمه).

6.مورد اوّل، در روايتي است از پيامبر صلي الله عليه و آله درباره نماز خواندن با يک لباس (ص ۶۸) و مورد بعدي، کتاب ابوالعباس بن عقده به جاي العباس بن عقده که اين روايت پيامبر صلي الله عليه و آله را آورده:‌ «اللهم بارک لاُمّتي في بکورها» (ص ۲۷۱).


مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
258

سه. کتاب «الصوم» حسين بن سعيد کوفي اهوازي

تصريح کننده: ابو غالب زراري (م 368 ق)
ابو غالب زراري، در سال 297 ق، در حالي که هنوز دوازده سال بيشتر نداشت، اين کتاب را به ‌خطّ عبد الله بن جعفر ديده بود. ۱ وي در جايي ديگر تصريح مي‌کند که اين کتاب، با زياداتي از ابن مهزيار همراه بوده و آن را از عبد الله بن جعفر حِمْيري، از احمد بن محمّد بن عيسى، از ابن سعيد شنيده است و کتاب سه جزء دارد. ۲

چهار. «رسالة الحقوق» ابو حمزه ثمالي

تصريح کننده: شيخ صدوق (م 381 ق)
ابو حمزه، اين کتاب را از امام سجّاد عليه السلام روايت کرد. اين رساله در الخصال شيخ صدوق و نيز تحف العقول حسن بن علي بن شعبه حلبي، با اندکي تفاوت نقل شده است. الخصال، با اين عبارت شروع شده است: «هذه رسالة علي بن الحسين عليه السلام إلى بعض أصحابه: اعلم أن لله( عليک حقوقاً ... » و در تحف العقول آمده: «رسالة علي بن الحسين عليه السلام المعروفة برسالة الحقوق: اعلم رحمک الله أن الله عليک حقوقاً محيطة بک في کل حرکة ... ». ۳
اين رساله، مورد توجّه شيعيان قرار گرفت و شرح و ترجمه نيز شد، مثلاً سيد علي قپانچي، آن را شرح کرد و به سال 1406 ق (قم: مؤسّسه اسماعيليان)، به چاپ رسيد. مرتضوي نيز، در سال 1359 ش، آن را به فارسي ترجمه کرد.

پنج. کتاب «وصية المفضّل»

تصريح کننده: ابن شعبه حرّاني (قرن 4 ق)
اين کتاب، از متون منسوب به مفضّل بن عمر جعفي است که وصيت‌نامه‌اي از سوي مفضّل براي جامعه شيعه است. احمد بن محمّد بن خالد برقي (م 274 ق) در المحاسن ۴ و کليني (م 329 ق) در الکافي ۵ از آن روايت کرده‌اند. برقي، روايت مفضّل از امام صادق عليه السلام را درباره لزوم تفقّه در دين نقل کرده است. کليني، روايتي ديگر از مفضّل از امام صادق عليه السلام در مذمّت شک و ظن را بيان نموده و ابن شعبه حرّاني (م چهارم ق)، متن کامل آن را در تحف العقول نقل کرده است. ۶ در سده ششم، ابن ادريس (م 598 ق) همان روايت المحاسن را از وصيت مفضّل آورده است؛ ۷ ولي به نقل مستقيم از کتاب، تصريح نکرده است.

1.رسالة في آل أعين، ص ۳۸ ـ ۳۹.

2.همان، ص۴۵.

3.أعيان الشيعة، ج۱، ص۶۳۸.

4.المحاسن، برقي، ج۱، ص ۲۲۸.

5.الکافي، ج۲، ص۴۰۰.

6.تحف العقول، ص۵۱۳ ـ ۵۱۵ .

7.مستطرفات السرائر، ص ۶۴۵ ـ ۶۴۶.

  • نام منبع :
    مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
    قیمت :
    40000 ریال
تعداد بازدید : 126999
صفحه از 352
پرینت  ارسال به