261
مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)

دو. کتاب «التفسير» جابر بن يزيد جُعفي (م 128 ق)
۱

تصريح کننده: ابن شهر آشوب (م 588 ق)
ابن شهر آشوب در المناقب، در دو موضع، از اين کتاب نقل کرده است. يک‌ بار، روايتي نسبتاً طولاني مربوط به تفسير آيه وأولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض۲ است که در آن، جابر بن يزيد از امام عليه السلام (نام امام ذکر نشده) نقل مي‌کند که: «خداوند توسط اين آيه، ولايت علي بن ابي طالب را ثابت کرده است» ... و شواهدي در نزديک‌تر بودن علي عليه السلام به پيامبر صلي الله عليه و آله ذکر مي‌شود؛ ۳ و بار ديگر، روايتي کوتاه از جابر از امام صادق عليه السلام، در مورد اين که ولايت علي به پيامبر خدا، هم در دين بود و هم در خويشاوندي. ۴

سه. کتاب «خطب أمير المؤمنين» زيد بن وهب جُهني
۵

تصريح کننده: ابن شهر آشوب
احتمال دارد که اين کتاب، در واقع، همان کتاب خطب أمير مؤمنان عليه السلام، به نقل اسماعيل بن مهران سَکوني، از زيد بن وهب باشد که ابن شهر آشوب در المناقب، از آن ياد کرده
است. ۶

1.رجال النجاشي، ش۳۳۲.

2.سوره انفال، آيه ۷۵.

3.مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۱۷ ـ ۱۹.

4.همان،‌ ص ۳۵.

5.الفهرست، طوسي، ش۳۰۱.

6.ر.ک: مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۳۲۵؛ بحار ا?نوار، ج۴۰، ص۱۶۳.


مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
260

چهار. کتاب حذيفة بن منصور

تصريح کننده: شيخ طوسي (م 460 ق)
اين کتاب در سده چهارم هجري، شهرت داشت و شيخ طوسي از آن ياد کرده است. شيخ، در نقد يک روايت، چند دليل مي‌آورد: يکي اين که متن حديث در هيچ ‌يک از اصول مصنّفه يافت نمي‌شود، مثلاً در کتاب حذيفة بن منصور ـ که کتابي معروف است ـ ، موجود نيست. ۱

3. کتاب‌هاي برجاي مانده تا سده ششم

يک. کتاب ابان بن عثمان (ت 170 ق)

تصريح کننده: امين الاسلام طبرسي (م 548 ق)
ابان بن عثمان، کتابي بزرگ داشته که در آن، آغاز نبوّت، مغازي، مبعث، وفات پيامبر صلي الله عليه و آله، سقيفه و ردّه (جنگ‌هاي ارتداد) گرد آمده بود. ۲ اين کتاب در اختيار طبرسي بوده و در إعلام الوري از آن نقل کرده است. ۳
اخيراً پراکنده‌هاى کتاب‌هاى: المبعث، المغازى، الوفاة، السقيفة والردّة، به کوشش آقاى رسول جعفريان، از نصوص مختلف، استخراج و توسّط دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم
منتشر شده است. اين کتاب با روايت ابان، از ابو بصير، از امام باقر عليه السلام درباره وضعيت مکّه، آغاز و با نقل خطبه شقشقيه به نقل از ابان بن عثمان، از ابان بن تغلب، از عکرمه، از ابن عبّاس پايان مي‌پذيرد. اين روايات، به نقل از افراد مختلفي، از جمله امام باقر عليه السلام، امام صادق عليه السلام، زُراره و ... نقل شده است. در اين روايات، اخبار مرفوع و مرسل نيز به چشم مي‌خورد و گاه راوي داستان، خودِ ابان است ۴ که بيشتر اين موارد، به دليل تقطيع روايات بوده و سند به روايت پيشين بر مي‌گردد.

1.تهذيب الأحکام، ج ۴، ص ۱۶۹؛ الاستبصار، ج ۲، ص ۶۶.

2.رجال النجاشي، ش۸؛ الفهرست، طوسي، ش۶۲ .

3.اعلام الوري، ج۱، ص۱۷۹، ۲۱۳، ۲۴۶ و ۲۵۱.

4.مانند: «قال ابان: ولما غزا رسول ا? حمراء الاسد» (ص ۷۷).

  • نام منبع :
    مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
    قیمت :
    40000 ریال
تعداد بازدید : 126986
صفحه از 352
پرینت  ارسال به