بيست. کتاب «الهفت و الأظلّة» منسوب به مفضّل بن عمر
رجاليان، از اين کتاب نام نبردهاند و تا آن جا که به نظر ميرسد، هيچ محدّثي نيز به صراحت از آن روايت نکرده است. با اين حال، اين کتاب، مورد احترام فرقه نُصَيري است و چندين بار در بيروت، چاپ شده است. اين کتاب، مجموعهاي از درسهاي امام صادق عليه السلام به مفضّل است و نوعي شرح باطنگرايانه را از هستي و برخي از اصول دين ارائه ميدهد. ۱
از چاپهاي آن، يکي چاپ عارف تامر، به سال 1960 م و ديگري چاپ مصطفي غالب، به سال 1964 م در بيروت: دار الاندلس است. در چاپي که دکتر مصطفي غالب از آن انجام داد، عنوان الهفت الشريف را به او داد. کتاب با حمد و درود بر اهل بيت عليهم السلام آغاز ميشود، سپس به علم باطن و يکساني باطن و ظاهر ميپردازد. روشن نيست که اين سخنان از کيست و حتّي نام خود مفضّل بن عمر در اسناد آمده است (با اين توصيف: وهو أصل کلّ رواية باطنة). کتاب، 67 باب دارد و هر باب، با عبارت «في معرفة» آغاز ميشود. باب اوّل کتاب به اين صورت آغاز ميشود: «قال المفضّل: قرأت علي أبي عبد الله عليه السلام ... ». در هر مسئلهاي مفضّل ميپرسد و امام پاسخ ميدهد. همه روايات، بدون سند نقل شدهاند. باور به مسخ و ترکيبهاي مسخشده از نکاتي است که فراوان در اين کتاب يافت ميشود.
برخي، اين کتاب را ساختگي و مکذوب و براي نشر، غلو شناسانده و اعتقاد به روايات آن را روا ندانستهاند. ۲
بيست و يک. کتاب «الأصنام» هشام کلبي (م 204 ق)
اين کتاب در طول تاريخ اسلام، توجّه بسياري از دانشمندان را به خود معطوف کرده است. ياقوت حموي (م 626ق) نسخهاي از آن را ـ که به خطّ ابو منصور جواليقي، از خطّ محمّد بن عباس بن فرات به اسناد از کلبي بود ـ ، ۳ به دست آورد و قسمت عمده آن را در معجم البلدان نقل کرد. بعدها عبد القاهر بن عمر بغدادي (1030ـ 1093 ق) تقريباً تمام آن را در خزانة ا?دب گنجانيد. ۴
اين کتاب، در دسترس زبيدي (م 1205 ق) نيز بود و از آن در تاج العروس نقل کرده است؛ ۵ امّا نسخه کتاب در دو سده اخير گم شد و سالها خاورشناسان در گنجينههاي اروپا و شهرهاي مشرقزمين به دنبال آن بودند، ولي اين کوششها به جايي نرسيد.
خاورشناس آلماني، ولهاوزن، کتابي در مورد بتپرستي تازيان نوشت. ديگر هموطن وي، نولدکه نيز، همواره در آرزوي يافتن اين کتاب بود؛ امّا سرانجام احمد زکي، به اين گمشده دست يافت و آن را به صورت منقّح و مصحّح در سال 1914 م، انتشار داد. ۶
1.ميراث مکتوب شيعه، ص۳۹۸.
2.اصول الحديث، ص۱۶۲ (پاورقي).
3.معجم البلدان، ج ۴، ص۲۷۳.
4.خزانة الأدب، ج۱، ص۷۱ و ۱۹۴ و ج۷، ص۱۲۹ - ۱۳۰ و ۲۰۵.
5.تاج العروس، ج ۱۷، ص ۴۲۱.
6.ر.ک: الاصنام (مقدمه فارسي).