مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگانی امیرالمؤمنین(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی
نوبت چاپ : نهم
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 800
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

زندگانی امیرالمؤمنین(ع)

این کتاب به بررسی سرگذشت و سیره امام اول شیعیان، حضرت علی(ع) پرداخته است.

این اثر به بررسی سرگذشت و سیره امام اول شیعیان، حضرت علی(ع) پرداخته است. مؤلف این اثر برای برآوردن ایده خود در تدوین یک دوره زندگینامه اهل بیت(ع) و با بهره گیری از کتاب های تاریخی و حدیثی شیعه و سنی، به نگارش این اثر اقدام و آن را در چهار ده فصل به سامان کرده است:

فصل نخست، در نسب امیر مؤمنان(ع) است که در آن از مادر آن حضرت، فاطمه بنت اسد و پدر بزرگوارش ابوطالب و ازدواج آن دو بحث شده است.

فصل دوم، در ولادت امیر مؤمنان(ع). تاریخ ولادت و شباهت علی(ع) و پیامبر(ص) در برخی خصایص است.

فصل سوم از ولادت امام تا دوارن هجرت پیامبر است که دوران کودکی امام علی، علاقه پیامبر به علی(ع) و ماجرای لیلة المبیت از مطالب آن می باشد.

فصل چهارم، از هجرت تا رحلت رسول خدا را در بر می گیرد که در آن حضور امام علی(ع) در کنار پیامبر مورد بررسی قرار گرفته است. برادری علی با پیامبر، شمه ای از فضایل آن حضرت، جنگ هایی که حضرت امیر در آنها شرکت کرده، مانند جنگ بدر، غزوه بنی نضیر، جنگ خیبر، سریه ذات السلاسل، جنگ حنین، ماجرای حجة الوداع و داستان غدیر خم، مباحث دیگر کتابند.

فصل پنجم، در رهبری و ولایت است که به فلسفه لزوم انتخاب رهبر دینی از سوی خدا و شرایط امامت همراه با دیدگاه های اهل سنت در این باره پرداخته شده و پس از آن، ماجرای انتخاب خلیفه اول در سقیفه ذکر شده است. بررسی نقش امام علی در دوران خلافت ابوبکر و عمر و عثمان از مطالب دیگر این فصل است.

دوران حکومت امام، بیعت با علی، مخالفت طلحه و زبیر و دیگران با امام، سیاست های اقتصادی و حکومتی امام علی و زمینه چینی عایشه و همدستانش برای برپایی جنگ جمل و پیمان شکنی های طلحه و زبیر، از مباحث فصل ششم کتاب است

فصل بعدی را مطالبی در باره جنگ جمل، تشکیل می دهد.

رخدادهای پس از جنگ جمل تا شروع جنگ صفین، اقدامات امام در بصره، حرکت امام به سوی کوفه، آماده شدن معاویه برای جنگ با علی(ع) و فریبکاری های او در این باره و آماده شدن امام علی برای مقابله با معاویه، مطالب مهم بخش بعدی کتاب است.

در فصل نهم، آغاز جنگ صفین، سخنان حضرت علی با لشکریان خود و بالاخره، درگیری دو سپاه و شهادت سرداران علی(ع) و خیانت برخی از یاران آن حضرت و توطئه عمرو بن عاص در فریب یاران علی(ع) با به نیزه کردن قرآن ها، تشریح شده است.

بازی حکمیت، چگونگی تعیین دو حکم و ضایعات جنگ صفین از دیگر مباحث کتاب است. مارقین، خارج شدگان از دین و جنگ نهروان، پیشگویی حضرت رسول از پیدایش خوارج، جنایت های خوارج، و جنگ علی(ع) با آنها، جنایات معاویه پس از جنگ صفین و نهروان، وضعیت یاران امام پس از دو جنگ، بازگشت امام(ع) به کوفه، تصرف مصر از سوی عمرو بن عاص از دیگر مباحث فصل های کتاب است.

در فصل های پایانی به نقش معاویه در شهادت امام علی، وصایای ایشان در بستر شهادت و فرزندان امیر مؤمنان(ع) اختصاص یافته است.