تاريخ : دوشنبه 1390/12/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6831
حقیقت گفتگوی تمدن ها، پس از ظهور امام مهدی(ع)، شکل خواهد گرفت

حقیقت گفتگوی تمدن ها، پس از ظهور امام مهدی(ع)، شکل خواهد گرفت

دو شنبه ۱۵/۱۲/۹۰

علامه «السيد سامى البدرى» گفت: پس از ظهور، جهان، جهان امام مهدی(ع) است و مردم همه مومن اند.

به گزارش پایگاه حدیث نت، علامه البدرى به دعوت پژوهشكده علوم و معارف حديث به مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث آمده بود.
در اين نشست حجة الإسلام والمسلمين طباطبايی به تبيين كارهای صورت گرفته در موسوعه امام مهدی (ع) پرداخت و گفت: دانشنامه ای درباره امام مهدی (ع) در پژوهشكده علوم و معارف حديث در دست انجام است كه تقريبا چهار جلد آن مراحل پژوهشی را گذرانده است و آماده شده است. همچنین در اين موسوعه بخشی به شبهات پيرامون امام مهدی(ع) و آخر الزمان اختصاص يافته است. در اين ميان يكی از شبهات اين است كه با توجه به برخی متون پس از دوره ی امام مهدی (ع) كه عدالت فراگير می شود و مردم به رشد عقلی كامل می رسند دوباره شرايط به گونه ای می شود كه در آخر الزمان و قبل از قيامت به گونه ای اشرار حاكم می شوند اين مطلب را چگونه می توان تبيين كرد و به پاسخ آن پرداخت؟
نویسنده کتاب «شبهات و ردود» در پاسخ به این سؤال گفت: این مطلب در منابع شيعه نيست بلكه ار مصادر اهل سنت نقل شده است در روايات ما اين گونه آمده است كه امام صادق عليه السلام می فرمايد: « أیّام اللّٰه ثلاثة، يوم القائم عليه السلام:، و يوم الكرّة، و يوم القيامة» كه بعد از ظهور و رجعت می ماند نفخه ی اول و نفخه دوم كه نفخه ی دوم همان قيامت است و در اين دوران، جهان، جهان مهدی ع است و بعد از اتمام حجت و رحلت او از جهان مردم همه مومن اند و نفخ صور موجب مردن همه ی باقی مانده گان می شود و به تعبير آيه كه می فرمايد: « وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنْظُرُونَ» هر كه در آسمان و زمين است همه خواهند مرد، اعم از انسان و غير او، در نفخه ی اول و در اين مرگ ملائكه ی آسمان ها و ملائكه زمين كه همان مومنين اند با هم شريك اند. و اين به اين معناست كه بعد از زمان مهدی(ع) و خصوصا بعد از رجعت بر روی زمين كسی نمی ماند مگر اين كه با ايمان است.
وی در توضیح این مطلب افزود: بعد از ظهور دو مرحله اتفاق خواهد افتاد، يكی مرحله ی درماندگی دولت های بزرگ و سردمداران و زورمداران است تا زمين در پرتو حكومت واحد كه بر اساس عدالت استوار است قرار گيرد كه در اين دولت تمامی مذاهب و اديان حضور دارند و در پرتو عدالت و نعمت عدالت روزی می برند. پس از اين دوره مردم به گفتگو و آزاد انديشی می پردازند و در اختلافاتشان به امام ع مراجعه می كنند و به دنبال حق می گردند . كه اين دوران را به حق، می توان دوران گفتگوی تمدن ها ناميد.
این اندیشمند حوزه مهدویت تصریح کرد: تفاوت ريشه ای در ميان گفتمان های رايج در دوران های قبل از ظهور و دورانی كه ما در آن به سر می بريم، نسبت به دوران ظهور، در اين نكته است كه مسير حق جويی تا قبل از ظهور، گاه با درهای بسته و نبود مستند واقعی مواجه می شود و به اين دليل هر يك از طرفين به مستندات احتمالی خود اكتفاء می كند و همگرايی در چنين فضايی به طور طبيعی كمتر اتفاق می افتد. اما در زمان اما مهدی (ع) اين گونه نخواهد بود چراكه دسترسی به مستندات حقيقی و بازيابی گذشته های تاريخی و علمی در پرتو امامت امام مهدی (ع) و حضور عيسی بن مريم (ع)، امری بسيار آسان است كه در پرتو آن حق برای پی جويان آن روشن خواهد گشت .
حجت الاسلام و المسلمین «مسعودی» با اشاره به متونی كه در باره كشتار در قيام امام مهدی (ع) وارد شده است، به شبهات پیرامون این موضوع اشاره کرد.
علامه «البدری»، یاداور شد: آنچه مسلم است اين حقيقت است كه امام مهدی (ع) با شمشير قيام می كند اما نه برای كشتار ، اين قيام به شمشير يك نماد است برای حذف افراد معاند، طاغوت ها و آن ها كه مانع انتشار حقايق در عالم می شوند و از آنجا كه رجعت به محشر تشبيه شده است كه: «الرجعة حشر صغری»، طبيعی است كه با اقامه ی حجت، فرصت برای اين چنين افرادی پايان يافته است و آن ها ديگر در زمين فرصت جولان و ممانعت از حق را نخواهند داشت .
وی با تبیین این نکته افزود: اما آنچه در باب آمار و تعداد كشته های در بعضی متون وارد شده است را می توان حمل بر آثار و تبعات جنگ كرد، يعنی به طور طبيعی در جنگ ها تعداد زيادی در اثر تعدی و تجاوز زورمداران كشته می شوند، كه آمار اين كشتار تا پاك سازی عالم از اشرار، طبيعتا رو به افزايش است و تسلط سفيانی و كشتارهای تابع اين گونه حركت های جنگ طلبانه از مصاديق اين مطلب می تواند باشد.
وی در ادامه افزود: امام مهدی(ع) با كسی نمی جنگد مگر، كسی كه با او وارد جنگ شود و اولين خطاب ها و كلمات امام مهدی (ع) در مقابل دنيا به گونه ای خواهد بود كه همه ی اديان و مذاهب و گروه های انسانی حقانيت او و دعوت او به سوی حق درك خواهند كرد. وشعار او اين گونه خواهد بود كه ما نمی جنگيم مگر با كسی كه با ما وارد جنگ شود.
گفتنی است، این نشست با محوريت موسوعه امام مهدى(عج) روز یکشنبه ۷ اسفندماه در دارالحدیث برگزار شد و در حاشیه این نشست علامه «السيد سامى البدرى» از پژوهشکده علوم و معارف حدیث و بخش‌های مختلف مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث بازدید کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :