رساله‌هاي مستقل بحارالانوار - صفحه 177

به‌‌حساب مي‌آيد. مسايل اين كتاب بيشتر در ابواب فقهي وارد شده است.۱ متن اين رساله در جلد 10 در صفحات 249 تا 291 آمده است.

6ـ رسالة السهوية

اين كتاب از آثار سيّدمحمّد بن عبدالكريم طباطبايي اصفهاني(م1160ق) جدّ سيّد بحرالعلوم و نوه‌ي دختري ملا محمّدتقي مجلسي است. ميرزا محمّدباقر موسوي ذيل شرح حال علّامه بحرالعلوم، از جمله برجستگي‌هاي اين دانشمند را انتساب به سيّدمحمّد طباطبايي دانسته و مقام اين شخصيّت را تکريم و تمجيد کرده است.۲ محدّث نوري نيز سيّدمحمّد را دانشمندي پارسا و بزرگوار و عالمي برجسته معرّفي مي‌کند و در ادامه‌ي به ذکر سلسله‌ نسب او تا حضرت علي عليه السلام مي‌پردازد.۳ سيّد نعمت‌الله جزايري(1114-1173ق) نيز در زير اجازه‌ي کبيره‌ي خويش مي‌نويسد:
«سيّدمحمّد طباطبايي، علّامه‌اي محقّق و داراي دانشي وسيع و روايات بسيار بود. براي او مصنّفات بسيار، از جمله رساله‌اي در تحقيق معني ايمان که فوايد مهمّي را در آن آورده است و نسخه‌اي از آن را به من داد. در بسياري از مسايل فقهي و غيره با هم مذاکره کردم و ديدم که درياي موّاجي است.»
ايشان در اين كتاب ابتدا نظرات شيخ صدوق و استاد ايشان محمّد بن حسن‌ بن وليد را كه درباره‌ي سهو النبي صلي الله عليه وآله بوده، آورده و سپس به ردّ نظر آن‌ها پرداخته است.۴ متن اين رساله در جلد 17 در صفحات122 تا 129 آمده است.

7ـ الرسالة الباهرة في العترة الطاهرة

اين رساله اثر سيّد شريف، سيّدمرتضى علم‌الهدى أبي‌القاسم علي‌ بن الحسين الموسوي ‏(م436ق) است. اين رساله، احتجاج سيّدمرتضي براي اثبات تقديم ائمّه عليهم السلام و افضليّت آن‌ها بر همه‌ي خلايق غير از نبي‌اكرم صلي الله عليه وآله است.

1.. الذريعة الي تصانيف الشيعة، ج۲۰، ص۳۶۰.

2.. روضات الجنات، ج۷، ص۲۰۸.

3.. فيض قدسي، ص۲۱۸.

4.. همان، ج۱۰، ‌ص۲۰۱.

صفحه از 185